travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Klassifisering

UTENFORLANDET NORGE

Delegater fra 17 medlemsland i Hotelstars Union (HSU), som er det felles hotellklassifiseringssystemet i Europa, møttes nylig i Wien for å diskutere fremtidige utfordringer for det strategiske partnerskapet. Hotellforeningene i Georgia, Frankrike og Polen var invitert som potensielt nye partnere i stjernefamilien.

Nåværende president for Hotelstars Union, Jens Zimmer Christensen, understrekte betydningen av å jobbe sammen for en felles hotellklassifisering for å sikre høy kvalitet på stjerneløftet til de 180 millioner potensielle hotellgjester og de 50.000 klassifiserte hotellene i Europa.

Revisjon av klassifiseringskriteriene
«Den kommende revisjonsprosessen av klassifiseringskriteriene, vil være en av våre store utfordringer i nær fremtid,» sa HSUs president og identifiserte modernisering av kriteriene, økt transparens og et mer fleksibelt system som de viktigste målene .

Foruten den kommende revisjonsprosessen var styrken av profilen til HSU det andre hovedemnet for møtet. Spesielt mot de elektroniske reisebyråene (OTA) har HSU forpliktet seg til å øke synligheten som en sterk merkevare. «I tider med online-vurderinger er det enda viktigere å utvide denne pålitelige og objektive stjerneklassifiseringen over hele Europa – spesielt med de store plattformene som Booking.com og TripAdvisor som gjør egne stjernevurderinger på sine plattformer», sa Jens Zimmer Christensen.

«Den offisielle stjerneklassifiseringen må gi verdifull informasjon til kundene ved siden av og innenfor de mange vurderingsplattformene. Det er derfor vi trenger en fremtidsrettet hotellklassifisering som en hjørnestein for et kvalitetsstandardsystem for de europeiske turistmål i internasjonal konkurranse, konkluderte HSUs president.

Utenforlandet Norge
Norge står fortsatt utenfor Hotelstars Union, og etter et mislykket forsøk fra Næringsminister Trond Giske i 2012 på å innføre en nasjonal ordning, har interessen falmet. Norsk hotellbransje synes det er greit at hotellene gir seg selv stjerner og baserer seg på gjestevurderinger fra f.eks TripAdvisor, som gjentatte ganger har vist seg lett manipulerbar. I en artikkel i DN i sommer ble det også påvist at hotellene kan kjøpe seg positive anmeldelser, noe som har blitt «big business».

Et hederlig unntak er det private firmaet Norsk Hotellklassifisering, som ble etablert i 2007. Fortsatt er det endel hoteller som frivillig har latt seg klassifisere, fordi de mener en objektiv tredjepartsvurdering av hotellet gir økt troverdighet overfor kunden.

Campingbransjen i Norge er også et hederlig unntak. I samarbeid med de øvrige nordiske land er det utviklet et felles stjerneklassifiseringssystem som brukes av vel 300 norske campingplasser.

Hotelstars Union
Under beskyttelse av HOTREC – Hospitality Europe – har hotellforeningene i Østerrike, Tsjekkia, Tyskland, Ungarn, Nederland, Sverige og Sveits opprettet Hotelstars Union. Etterhvert har Belgia, Danmark, Estland, Hellas, Latvia, Liechtenstein, Litauen, Luxembourg, Malta og Slovenia blitt med i Hotelstars Union.

LEAVE A RESPONSE