TYSKLAND TOPPER BLANT UNGE

0
147
Foto: Mechthild Schneider

5,2 millioner europeere mellom 15 og 24 år besøkte Tyskland i 2018. Av de totalt 59,3 millioner europeerne som reiste til Tyskland i fjor, utgjorde unge reisende en andel på 8,8 prosent.

Dette kommer frem i de foreløpige evalueringene IPK International har utført for World Travel Monitor for reiser med mer enn én overnatting i 2018. Det betyr at Reiselandet Tyskland beveger seg i takt med andre europeiske markeder: av 528 millioner utenlandsreiser utført av europeere i 2018, kan 45 millioner (8,5 prosent) tilordnes aldersgruppen 15 til 24. 

I rangeringen av reisemål for unge reisende fra Europa ligger Tyskland nå på førsteplass, med en markedsandel på 11,5 prosent. På andreplass, med en markedsandel på 11,2 prosent, finner vi den tidligere favoritten Spania, og på tredjeplass finner vi Italia, med en andel på 8,4 prosent.

Styreleder i Tysklands nasjonale turistkontor (DZT), Petra Hedorfer, forklarer Tysklands plassering slik: – Vi analyserer potensialet for våre tematiske markedsføringskampanjer i individuelle markeder gjennom detaljerte undersøkelser. På denne måten kan vi avdekke hvor etterspørselen er størst blant alle kundegruppene i et bestemt marked. Denne informasjonen deler vi så med våre partnere innen den tyske turistbransjen. Det er nettopp små og mellomstore bedrifter med spesialiserte produkter som kan støtte opp under DZT som plattform for internasjonal markedsføring. Vår digitale markedsføringsstrategi og vårt fokus på markedsføring gjennom sosiale medier vekker økende interesse for feriemålet Tyskland blant mange målgrupper, men spesielt blant unge reisende. 

På nettsiden www.germany.travel har DZT en egen rubrikk som omhandler temaer og programmer i Reiselandet Tyskland som retter seg spesifikt mot unge reisende. Her finnes tilbud for de som reiser alene, for grupper og for skoleklasser. Innholdet dekker et vidt spekter av interesseområder, fra billig losji og fornøyelsesparker til «Creative Germany». DZT samarbeider også regelmessig med den tyske ungdomsherbergeforeningen og Goethe-instituttene i utlandet. 

Innenfor produktlinjen «Byer og Kultur», har DZT siden 2017 gitt detaljert informasjon rundt temaet «lære tysk i Tyskland» for barn og unge, studenter, profesjonelle og ferierende online. I søkemotoren for språkskoler kan man finne rundt 60 forskjellige tilbud spredt ut over hele Tyskland. En språktest og en forklaringsfilm hører også til DZTs tilbudsportefølje. 

Reisearrangører som har spesialisert seg på språkreiser og skoleturer, og fokuserer spesielt på det franske og det britiske markedet, inkluderes regelmessig i Trade-arrangementer, som Germany Travel Markt, gjennom DZT. Den tysk-franske ungdomsforeningen jobber på sin side aktivt med en tysk-fransk fremtidsdialog innenfor rammene av Elysee-avtalen mellom Tyskland og Frankrike. 

DZT setter et stort fokus på sosiale mediekanaler og markedsføring gjennom influensere i kommunikasjonsmiksen som utgjør et verdensomspennende markedsføringstiltak. Relevant innhold blir spredt via Facebook til 20 forskjellige landsider, som til sammen gjenspeiler en fanbase på 2,69 millioner mennesker fra hele verden. På Instagram lener DZT seg på den globale kontoen @germanytourism. Gjennom seks Twitter-kontoer, hvor hver er rettet mot et spesifikt marked, og en B-to-B-Kanal, spres aktuelle nyheter. Andre aktive sosiale mediekanaler finnes på Youtube, Pinterest og Snapchat. For det kinesiske markedet finnes også Weibo og WeChat.

SHARE
Previous articleFLYDAGEN ER 16. JUNI