I likhet med flere andre aktører i sportsbransjen ble 2022 et tøft år for Bergans. CEO i Bergans, Jan Tore Jensen, sier at resultatet ikke er overraskende.
Det norske markedet er fremdeles mettet etter rekordsalg i koronaårene. Forsinkede vareleveranser, økte renter og økonomisk usikkerhet i folks privatøkonomi, preget også markedet, fortsetter han. I eksportmarkedene gikk det noe bedre.
I tillegg til markedssituasjonen gjennomgikk Bergans i 2022 en stor forretningsmessig omstrukturering etter at de ble en del av Sport Holding AS. – Fordi vi er i en omstillingsprosess, har vi vært forberedt på at 2022 kom til å bli tøft. Vi visste bl.a. annet at de endringene vi gjorde i vår distribusjon i det norske markedet, ville ha en betydelig kortsiktig effekt på resultatet, men dette er et viktig forretningsstrategisk grep for fremtiden. Sånn sett stemmer kart og terreng for oss, fortsetter han.
Arbeidet vi har lagt ned i omstruktureringen har gitt oss en tydelig vei videre, sier Bergans-sjefen.
Jensen sier han er trygg på at Bergans’ eiere og har god tro på fremtiden. – Vi setter stor pris på den gode dialogen vi har med våre solide eiere. De viser stor forståelse for situasjonen og evner å tenke langsiktig, avslutter Jensen.