travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Nyheter

TIL KAMP FOR HAVET

Det anerkjente botiquehotellet Pater Noster blir den første sponsoren av Green Cubes – et initiativ innen grønn teknologi i samarbeid med teknologigiganten Hexagons R-evolution. Formålet er å bekjempe forsuringen av havene.

Siden åpningen sommeren 2020 har Pater Noster blitt en destinasjon som skiller seg ut i Bohusläns skjærgård. Hotellet ligger på et av Sveriges mest værutsatte steder og tilbyr ni rom med en unik atmosfære, noe som har ført til flere utmerkelser; inkludert Grand Tourism Award og verdens beste hotellkonsept fra The Awards for Hospitality Experience and Design (AHEAD). Pater Noster, som tiltrekker seg Hollywood-stjerner, internasjonale besøkende og globale selskaper, tar nå neste steg og gjennomfører en rekke satsinger for å bevare havet. 

Green Cubes er en kvalitetsgransket metodikk som måler biologisk mangfold ved hjelp av verdens mest avanserte sensorer som fanger volum, struktur og tetthet. Metodikken bruker AI, akustikk og eDNA for å skape Green Cubes-enheter – en kubikkmeter av påvirkning. Hver Green Cube er tilgjengelig for sponsing.

– Det er en akutt situasjon for havene våre. Pater Noster er en hyllest til havet, og vi er engasjert i å beskytte det lokalt, nasjonalt og globalt. Det finnes en klar sammenheng mellom avskoging og forsuring av havene. Når karbondioksidutslippene øker, blir det marine miljøet negativt påvirket. Uten tiltak vil forsuringen føre til at hummer og reker får vanskeligere for å danne skall. For å verne om havene er det avgjørende å verne om skogene våre, sier Mirja Lilja Hagsjö, administrerende direktør for Pater Noster.

Foto: Erik Nissen Johansen