STORSATSNING PÅ NORSKEKYSTEN

0
430

Stavanger, Træna, Fjærland og Reine i Lofoten. Dette er bare noen av stedene som fremover får jevnlig besøk av hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip når Hurtigruten i 2021 starter sin nye gigantsatsing på norskekysten.

Utstyrt med batteripakker og grønn teknologi skal ekspedisjonsskipene MS Maud, MS Eirik Raude og MS Otto Sverdrup seile ekspedisjonscruise langs norskekysten – året rundt.

I alle år har vi blitt kontaktet av destinasjoner som drømmer om anløp av Hurtigruten. Nå har vi flere skip og større fleksibilitet. Derfor kan vi endelig gjøre det både vi og steder langs hele kysten har hatt lyst til i årevis; ta med oss gjester fra hele verden til enda flere av de helt unike destinasjonene langs norskekysten. Det er en drøm som går i oppfyllelse, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten.

Mer kapasitet – året rundt

Den nye norske ekspedisjonscruise-satsingen kommer i tillegg til den tradisjonsrike kystruten mellom Bergen og Kirkenes, og betyr at Hurtigruten fra 2021 kommer til å seile med mer kapasitet langs norskekysten enn noen gang tidligere:

**De to hybridskipene MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude skal seile ut fra Bergen året rundt – på 11-dagers ekspedisjonscruise til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake til Bergen. 

**Hybridskipet MS Maud skal i vinterhalvåret seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Dover, langs hele norskekysten til Honningsvåg og Nordkapp og tilbake.

**Fra april til september skal MS Maud seile 14-dagers ekspedisjonscruise fra Hamburg, langs norskekysten og tilbake.

**I tillegg skal sju skip seile i den originale kystruten Bergen – Kirkenes, med både lokalpassasjerer, gods og turister med stopp i 34 havner langs hele kysten.

De nye destinasjonene i ekspedisjonscruisesatsingen er Å og Reine i Lofoten, Vesterålen, Senja (via Finnsnes), Lyngsalpene med Havnnes, Træna, Alta, Fjærland, Narvik og Stavanger.

I tillegg skal MS Maud, MS Otto Sverdrup og MS Eirik Raude besøke flere av de mest populære stedene Hurtigruten har seilt til i generasjoner eller år – som Hjørundfjorden, Trondheim og Tromsø.

Lokale ringvirkninger

Et av stedene som vil få hyppig besøk av Hurtigrutens nye ekspedisjonsskip er Reine i Lofoten. I 2021 vil Hurtigrutens hybridskip besøke det unike småsamfunnet nesten 100 ganger – med anløp spredd over hele året.

– Dette er en god nyhet for hele lokalsamfunnet. Med den nye satsingen på norskekysten bidrar Hurtigruten til at vi som et lite samfunn kan holde aktiviteten i reiselivet oppe gjennom hele året, og legge til rette for lokale arbeidsplasser. For oss i Moskenes er det viktig å satse på små cruiseskip, sammen med aktører som Hurtigruten som ønsker tett samarbeid med lokalt næringsliv. Vi er opptatt av de gode ringvirkningene dette gir lokalt, sier ordfører i Moskenes Lillian Rasmussen.

En undersøkelse fra analysebyrået Menon viser at Hurtigrutens aktivitet skaper flere tusen arbeidsplasser og verdier for over 2,5 milliarder kroner langs hele norskekysten årlig.

– Fra 2021 vil vi øke denne aktiviteten ytterligere. Ekspedisjonsskipene går til færre destinasjoner, der vi kan ligge lenger på hvert sted og skape enda bedre opplevelser, mer aktivitet og større verdier sammen med lokalsamfunnene. For oss er det viktig å bygge opp helårsreisemål, og bidra til å skape trygge lokale arbeidsplasser året rundt, sier Skjeldam.

Hurtigruten til Stavanger

Stavanger har i flere år jobbet for å få Hurtigruten til byen. I 2021 går drømmen i oppfyllelse. Da skal hybridskipet MS Maud skal anløpe Stavanger jevnlig gjennom hele året. 

– Hurtigrutens nye satsing med bærekraftig helårs anløp ønsker vi velkommen til Stavanger sier ordfører Christine Sagen Helgø.

I tillegg til den nye ekspedisjonscruise-satsingen starter Hurtigruten denne uken salget på 2021-sesongen av reiser i den originale kystruten mellom Bergen og Kirkenes. 

– Aldri har Hurtigruten vært mer tilstede på kysten, aldri har vi anløpt flere destinasjoner i Norge. Dette er en storsatsing fra Hurtigruten og vi skaper ny Hurtigruten-historie med disse ekspedisjonene, sier konsernsjef i Hurtigruten Daniel Skjeldam.

Foto: Marius Lietaer/Hurtigruten