travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Klassifisering

STJERNER SOM FUNKER

Norsk Akkreditering vil iverksette den nasjonale stjernemerkingsordningen på nyåret. Den vil ventelig avløse ordningen til Norsk Hotellklassifisering(NHK) som i 2012 vil feire 5 år.  travel&business har besøkt et lite knippe av av hotellene som er stjernemerket av NHK.

Gardermoen Airport Hotel (bildet) er et 3-stjerners hotell, men på den øvre del av skalaen. Daglig leder Astrid Holmén er veldig fornøyd og gleder seg hver dag hun kommer på jobb og ser skiltet. Det forteller hvilken forventninger gjestene skal ha, og hun frydes over å vite at ved dagens slutt har de fått mer enn forventet og er veldig fornøyde. For som hun sier: – det er bedre å være et bra 3 stjerners hotell enn et dårlig 4-stjerners.

Voksenåsen  kultur- og konferansehotell er klassifisert både som hotell og som møte- og konferansested. Hotellet har 4 stjerner og møte- og konferansefasilitene har fått 5 stjerner. Og på hotellets hjemmeside har de skrevet stolt: «Voksenåsens drift er idag basert på kurs og konferansevirksomhet. Norsk hotellklassifisering utstedet i 2009 5 stjerner for vår konferanseavdeling, som landets første».

Hotelldirektør Tommy Kleiman

Hotelldirektør Tommy Kleiman er meget fornøyd med stjernemerkingen. Særlig på kurs- og konferansesiden har det bidratt til å få frem Voksenåsen som et fullverdig møte- og konferansesenter.

Gyrid Fredriksen, daglig leder  på Gardermoen Hotell B&B, synes også ordningen har fungert godt. Hotellet har fått 3 stjerner og ligger nok på den lavere del av skalaen. Hun har bl.a. brukt klassifiseringen til å oppnå 3 stjerner også hos booking.com, som ellers ville gitt hotellet 2 stjerner.

 

 

Stjerneklassifiseringen har fungert etter intensjonene.

Gjennom en objektiv og nøytral vurdering gir klassifiseringen et nøkternt bilde av hotellets standard og tilbud, og legger grunnlag for gjestenes forventninger. Og det er viktig, fordi det er de fornøyde kundene som kommer tilbake og forteller om oppholdet til sin venner og kollegaer i positive vendinger.

Daglig leder Gyrid Fredriksen.

Et annet viktig poeng er at hotellene gjennom klassifiseringen er vurdert ut fra de samme kriteriene, slik at det blir lettere for gjestene å sammenligne de ulike hotelltilbud.

LEAVE A RESPONSE