STADIG SENERE BESTILLINGER

0
851
I år bestilte rekordmange nordmenn påskeferien på impuls, og stadig flere drøyer med å bestille sommerferien.

– Vi erfarer at våre gjester bestiller reisen stadig tettere opp mot avreise. Det er en trend som har forsterket seg fra år til år, men det kulminerte i påsken i år. Totalt hadde vi like mange påskegjester i år som i fjor, men dobbelt så mange bestilte i år turen så sent som siste 10 dager før avreise. Da har du is i magen, sier Vivian Sivertsen, adm. direktør i DFDS Seaways Norge. DFDS er det eneste rederiet som seiler mellom Oslo og København, med avreise hver eneste dag.

Men det er ikke bare påsken som viser denne tendensen. DFDS’ bookingtall fra første kvartal 2012 viser gjennomgående samme mønster.

Impulstur på moten

– Jeg tror det har å gjøre med at folk har så mange valgmuligheter når det gjelder å reise, at de ikke trenger å bestemme seg før rett før avreise. Her er storbyferier et godt eksempel. Folk har råd til å være impulsive. De stoler på at det alltid går et fly eller en båt som kan ta dem ut av landet om de plutselig skulle føle for det. Tilbyderne og tilbudene er mange, og det er heller ikke lenger slik at jo tidligere man bestiller dess billigere tur får man. Nå kan man gjøre kupp hele tiden, sier Siversten.

Men hun understreker at det er et sjansespill å bestille så sent. – Det sier seg selv. Dersom ”alle” venter med å bestille sent kan det fort bli fullt overalt, ikke minst i fellesferier. For uansett trend: Først til mølla-prinsippet eldes aldri, sier hun.

Sommerferien ikke i boks

VisitDenmark kan bekrefte at nordmenn drøyer med å bestille ferien, og har også sett trenden styrke seg fra år til år.

– Dersom vi ser på nordmenns bestillinger for å leie danske feriehus i juli 2012, er det så langt 28 prosent færre bestillinger i år sammenlignet med i fjor. Nedgangen er nesten like stor i juni, sier Vidar Mørch, VisitDenmarks norske sjef.

– Men foreløpig er vi optimistiske, og regner med at det plutselig løsner. Det er ingenting som tilsier at så mange nordmenn dropper dansk feriehussommer i år, for i fjor hadde vi en sterk vekst på nesten 10 prosent i antall overnattinger. Vi tror heller at dette samsvarer med de tendensene DFDS opplever, at folk tar seg bedre og bedre tid for hvert år. Både fordi de har så mange valgmuligheter, men kanskje også fordi de har det så hektisk at de ikke har tid til å bestille før de må, sier Mørch.