travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Nyheter

SAS PÅ STATOIL-BIOFUEL

86534889a3cd91ef_orgSAS har i tillegg til Lufthansa Group og KLM tegnet avtale med Statoil Aviation for fast leveranse av biodrivstoff på Oslo lufthavn. Etter at SAS var først i luften både i Norge og Sverige med innblandet biofuel for vel en uke siden, så markerer SAS med denne avtalen at selskapet tar samfunnsansvar med lavere klimapåvirkende utslipp.

Statoil Aviation vil gjennom avtalen som er inngått med Avinor og de nevnte flyselskaper, levere 2,5 millioner liter biodrivstoff til tankanlegget på Oslo lufthavn. Dette utgjør cirka 3 000 flygninger mellom Oslo og Bergen med 50 % innblanding av biodrivstoff, og gjør OSL til første flyplass i verden som tilbyr faste leveranser av biodrivstoff som en del av den daglige operative driften fra mars 2015.

– SAS har jobbet i over ti år med å påskynde kommersialiseringen av fornybart drivstoff, så dette er et viktig steg over til konkret handling på ferden mot bærekraftig luftfart, sier konserndirektør i SAS, Rickard Gustafson.

SAS har gjennom en kontinuerlig fornyelse av flyflåten, og et omfattende miljøeffektiviseringsarbeid i luften og på bakken, redusert det totale CO2 utslippet fra flyselskapet med ca 13 % siden 2005. I samme periode har produksjonen økt betydelig. SAS er også det første og eneste selskapet i Skandinavia som kun har next generation jetfly i sin flåte. Fra neste år kommer på løpende bånd de mest drivstoffgjerrige flyene på kort- og langdistanse: Airbus 330 enhanced, Airbus 320 neo, og deretter Airbus 350 extra wide body.

– Når vi investerer i nyeste teknologi i luften så bidrar det til å redusere miljøskadelige utslipp, men skal vi raskere og langt mer markant redusere flyets negative påvirkning på miljøet, så er leveranse av bio-fuel den viktigste biten å få på plass, sier Rickard Gustafson

SAS har ambisjon om å bruke syntetisk drivstoff stadig mer regelmessig i årene fremover, med forventning om at bio-fuel om ikke så alt for lenge kommer til å bli konkurransedyktig i forhold til fossilt alternativ. For å få dette til så kreves det også en helhetlig miljø- og avgiftspolitikk fra myndighetene, som tar hensyn til at luftfarten er kollektivtransport i en internasjonal tøff konkurranse med små økonomiske marginer.

LEAVE A RESPONSE