travelbusiness.no

travel&business – møter, opplevelser, reiser

Nyheter

REISETRENDER 2025

Nostalgi, personalisering, destinasjonshoteller, turistboom i Asia og spontane forbindelser vil omdefinere det globale reiselivet

Amadeus, en av verdens ledende leverandører av reiseteknologi, lanserer sineettertraktede Travel Trends for 2025, som gir et glimt inn i fremtidens globale reisevirksomhet. 

I samarbeid med Globetrender, et firma som forutser reisetrender, og basert på Amadeus’ egne data og data fra andre bransjeleverandører, peker Amadeus’ rapport på fem viktige trender som vil endre reiselivet det kommende året: 

  • «Nye glansdager»: Forandringstrøtte reisende lengter etter enklere og lykkeligere ferier, drevet av tidligere erfaringer og et fenomen kjent som «rosenrødt tilbakeblikk».
  • «Persontilpasset flyvning»: Fremskritt innen kunstig intelligens, 5G-mobiltilkobling og VR vil sammen skape svært personlige, tilkoblede og oppslukende opplevelser for flypassasjerer.
  • «Banebrytende hoteller»: Hotellene blir i stadig større grad reisemål i seg selv, og de reisende planlegger reiser rundt ikoniske hoteller med en unik identitet.
  • «Asiatisk oppgang»: Asia forbereder seg på en fornyelse av reiselivet og tar sikte på å gjenvinne sin posisjon som en sentral aktør i den globale turistindustrien. 
  • «IRL-forbindelser»: Etter som flere og flere synes å gå lei av digital dating, vil reiser bli en ny mulighet til å knytte relasjoner i den virkelige verden, fra ferieromantikk til varige vennskap.

«Etter et år der forandring har blitt et konstant bakteppe i hverdagen, søker de reisende mer enn noen gang en dypere forbindelse til mennesker og steder«, sier Daniel Batchelor, Vice President, Global Corporate Marketing & Communications hos Amadeus. Han fortsetter: «Vi vil se en blanding av gamle favoritter og nye, oppslukende opplevelser, der unike opphold setter de ulike destinasjonene på kartet. Asia er på vei mot fornyet turisme, samtidig som vi ser en økning i spontane solo-reiser, når folk søker mer autentiske opplevelser, langt vekk fra en skjerm.» 

Jenny Southan, grunnlegger og administrerende direktør i Globetrender, legger til: «Det er viktig å forutse de stadig skiftende måtene folk utforsker verden på, og hvilke krefter som påvirker beslutningene deres. Samarbeidet med Amadeus om å produsere denne 2025 Travel Trends-rapporten betyr at vi sammen kan hjelpe bedrifter med å forutse behovene og kravene til morgendagens reisende. Når det gjelder forbrukerne selv, som strever etter å finne glede i en konstant omskiftelig verden, er det ingen overraskelse å se at folk ser tilbake til «gode gamle dager» da livet var enklere, og også vender seg til tradisjonelle måter å knytte menneskelige bånd på, til tross for fremveksten av kunstig intelligens og annen sci-fi-teknologi

Nye glansdager 

Nostalgi er drivkraften bak fremveksten av «nye glansdager», der fortiden står i sentrum. Fra comebacket for 90-tallsfilmer og CD-er til generasjon Zs forkjærlighet for digitale kameraer – kulturen omfavner retro overalt. På reisefronten ønsker voksne å gjenoppleve sabbatsår, fjerntliggende bryllupsreiser og barndomsdrømmer – Airbnb har for eksempel en Polly Pocket-inspirert bolig til leie – og amerikanske reisende strømmer tilbake til Miami, et hotspot fra «Miami Vice»-tiden.

Ettersom millenniumsgenerasjonen når i middelalderen, vil vi se at den klassiske campingvogn- og campingferien får sin renessanse. Eurocamp opplever en enorm økning i antall bookinger, og 2024 ser ut til å bli det beste året på fem tiår. I USA blomstrer også sommerleirene for voksne, og Club Getaway rapporterer om en økning på 9 % i inntektene fra voksensegmentet i 2024 sammenlignet med 2023.

Persontilpasset flyvning

I 2025 vil flyreiser nå nye høyder når det gjelder personalisering, med en blanding av smartteknologi og skreddersydde opplevelser om bord. Selv om mange passasjerer konsumerer innhold på sine egne enheter, ser vi at flyselskapene hever listen ved å kombinere algoritmisk underholdning med hyperpersonaliserte ombordsystemer, for å levere ferskt innhold – alt fra filmer og TV-serier til reklame og ting å kjøpe – skreddersydd til den enkelte flypassasjer, basert på deres historiske preferanser (som medlemmer av lojalitetsprogrammer).

Med høyhastighets-Wi-Fi fra leverandører som SpaceX’s Starlink nå tilgjengelig, kan passasjerene strømme favorittinnholdet sitt under flyturen like uanstrengt som de ville gjort hjemme. Vi kan også komme til å se at flyselskapene i økende grad låner ut VR-briller til passasjerer på første- og business-klasse – dete så vi de første eksemplene på i 2024 hvor det nystartede premiumflyselskapet Beond bebynte å dele ut Apple Vision Pros til passasjerer på sine flyvninger til Maldivene.

Banebrytende hoteller

I 2025 vil hotellene i økende grad blir destinasjoner i seg selv – de vil fordype gjestene i den lokale kulturen, historien og den naturlige skjønnheten i omgivelsene. Gjestene vil for eksempel kunne la seg begeistre av restaurerte mosambikiske dhowspå Jannah Lamu i Kenya, eller den gammeldagse sjarmen på Maryhill Estate i Sverige.