Turoperatører over hele verden begynner nå å få øynene opp for Lyngenfjorden.
Visit Lyngenfjord har de siste to årene jobbet hardt for å selge regionen gjennom turoperatører over hele verden. Nå begynner det å gi resultater.
-Det er viktig å bruke lokale turoperatører i utlandet, for Visit Lyngenfjord kan ikke markedsføre seg selv i alle disse landene, sier daglig leder Georg Sichelschmidt.
Sichelschmidt sier det tar tid å bygge opp tillit hos turoperatørene.
-Vi har to ganger vært på reiselivsmesse Norwegian Travel Workshop, og ser nå at turoperatørene begynner å ta oss seriøst.
Lyngenfjorden på kartet
Han sier de føler de har lykkes når de nå blir presentert hos minst 10 turoperatører over hele verden.
-Vi klarer å sette Lyngenfjorden på kartet. TUI er for eksempel en av de største turoperatørene i verden og de selger nå også vår region.
Visit Lyngenfjord har jobbet godt med noen av sine 39 medlemmer for å få på plass gode pakker som markedet forventer.
-For at vi skal kunne tilby de riktige produktene, pakker og tjenester, er det viktig å forstå hva folk ønsker å kjøpe, understreker han.
Utnytter nordlyset
Det lokale reiselivsselskapet som er en paraply for bedrifter i Lyngen, Storfjord og Kåfjord, har også jobbet mye med sine medlemmer for å nettopp få på plass de riktige pakkene, alt fra hvordan man pakker til å kalkulere priser og tilgjengelighet.
-I første omgang fokuserer vi på nordlyssesongen, der vi har mulighet til å utnytte den enorme tilstrømmingen av vinterturister som er til Tromsø, sier han.
Visit Lyngenfjord bistår med å hjelpe medlemsbedriftene sine til å lage pakker og selge dem, mens de lokale bedriftene selv må gjennomføre transport, overnatting, aktiviteter og bespisning.
-Det er mange bedrifter som har begynt å samarbeide, for det er ikke mulig å gjøre alt selv, understreker han. For tiden jobbes det mest med bedriftene Artic Lyngen Sjøcamp, Koppangen Brygger, Sørheim Brygger, Tour in Lyngen Alps, Lyngsfjord Adventure og Lyngen Havfiske og Tursenter.