NYTT FARTSMONSTER I LISEBERG

0
1837

JHQvvHyFwDdoiH6w_kK4ye1x-G0jt6Ag9xG4-Oy0Z3kNår Liseberg åpner dørene for sesongen, er det premiere på fornøyelsesparkens nye superattraksjon Helix – en av verdens heftigste berg- og dalbaner, med flere utskytninger, svevende vektløshet og maksimale g-krefter.

Den 26. april åpner Liseberg for sesongen. I løpet av det siste året har det blitt spikret og hamret for harde livet, og nå står berg- og dalbanen Helix endelig klar! Dette er Lisebergs største satsing noensinne, og den når nye høyder hva gjelder fart, helling og sug i magen. Listen ble lagt høyt når skissene for et nytt fartsmonster skulle utvikles – målet var å skape en av verdens kuleste berg- og dalbaner. 

«Da vi skapte Balder, var det en av verdens beste berg- og dalbaner i tre. Vi har virkelig toppstandarder å leve opp til, og forventningene er bokstavelig talt skyhøye», sier Andreas Andersen, daglig leder for Liseberg.

Nyhet med magesug-garanti
Helix er både lengre og raskere enn noen av de andre attraksjonene i parken – turen strekker seg over 1,4 km og varer i mer enn to minutter. I løpet av turen får du ikke bare én, men to adrenalinfremkallende fartsutskytninger med 4,3 i G-krefter. Dessuten består Helix av tre bakker, som gjør at du svever vektløst i fritt fall, med hastigheter opptil 100 km/t.

Helix er plassert på østsiden av parken, og slynger seg over berget og de høye tretoppene. Årets sesongåpning har dermed et trekkplaster utenom det vanlige, og Liseberg selv er stolte over å kunne presentere sin nye kronjuvel.

«Helix har mer av alt, helt enkelt! Vi gleder oss til å ønske norske besøkende velkommen til en attraksjon i verdensklasse», sier Andreas Andersen.

Om Helix:

  • Topphastighet: 100 km/t
  • Høydeforskjell: 52 meter
  • Banens lengde: 1,38 km
  •  Varighet: 2 min. og 10 sek.
  • Launcher (akselerasjon): 2 stk.
  •  Vektløshet: 3 ganger
  •  Inversioner (opp og ned): 7 ganger
  •  Tog: 3 stk. à 20 personer
  • Kapasitet: 1350 personer i timen
  • Leverandør: Mack Rides
  • Investering: 200 millioner SEK

Helix vil bruke buer som belter. På rad 10 i hvert tog vil der være såkalte «Big Boys-seat».

Siden Liseberg åpnet i 1923, har der alltid vært minst en berg- og dalbane. Her er de mest minneverdige gjennom tidene! Husker du noen av dem?