DHL-guiden har besøkt over 100 veikroer over hele landet, der formålet har vært sunnere mat på norske landeveier. Etter omfattende testing er Marché Rygge, like sør for Moss, kåret til Norges beste veikro for andre året på rad.
– Våre sjåfører lever nærmest på landeveien og forskning viser at usunn mat kan gjøre sjåfører uopplagte. Vi er stolte av å presentere en guide som kan lede både yrkessjåfører og andre reisende til et sunnere kosthold. For andre år på rad stakk Marché Rygge av med tittelen som Norges beste veikro, sier kommunikasjonsdirektør i DHL Express, Gurli H. Ulverud.
Sunnhet på veiene
DHL-guiden er utgitt av DHL Express, med støtte fra Sergel. Det er ernæringsstudenter fra Universitetet i Oslo, som sammen med ansatte i DHL Express, har gjennomført testene. Fokuset deres har vært smak, kvalitet og sunnhet. Et sunt kosthold er ikke bare viktig for sjåfører og vanlige bilister, men også for barna. DHL-teamet har derfor i år sett spesielt på hva de forskjellige serveringsstedene også tilbyr av barnemenyer.
– Vi har vurdert spisestedene etter mange kriterier, herunder hvordan maten tilbredes og balansen mellom de ulike næringsstoffene. Vi har lagt vekt på hva slags olje som brukes ved tilberedelsen og veikroene har fått ekstrapoeng hvis det er mulig å bytte ut usunn pommes frites med sunnere poteter eller salater. Veikroenes lokaler, parkeringsmuligheter og fasilitetene generelt er også vurdert, sier Ingrid Oldertrøen, Marstergradsstudent i Ernæring ved UIO.
Totalt er over 100 veikroer over hele Norge testet. Fokuset har vært på de store hovedfartsårene, E6 fra Strømstad til Trondheim, kyststrekningen Oslo-Kristiansand-Stavanger, RV 7 og E16 fra Oslo til Bergen, samt utvalgte kroer i Nord-Norge. Nytt av året er i at strekningen Trondheim-Bodø også er testet.
– Dette er tredje år på rad vi utgir guiden, og det gledelige er at standarden på norske veikroer blir bedre og bedre. Dessverre er det fortsatt mange steder som bare serverer dressingrike hamburgere, fete pølser og mengder pommes frites. Vi håper likevel at DHL-guiden kan være til inspirasjon for dem som ikke nådde helt opp i år, slik at de satser mer på grønt og sunne alternativer. Vi kommer tilbake og tester neste år, avslutter Ulverud.