Ferietid er høysesong for skrytebilder i sosiale medier. En stor, nordisk undersøkelse fra Ving avslører hvem av oss som deler mest og hvilke apper som er mest populære.
Sammen med sine søsterselskap i Norden har Ving spurt 35 000 reiseinteresserte forbrukere hvordan de bruker sosiale medier i ferien. Svarene viser at det er store forskjeller mellom landene.
Facebook størst
– Det er ikke så overraskende at Facebook er den største kanalen i både Norge, Sverige, Danmark og Finland. De store forskjellene finner vi lenger ned på listen. I Danmark er det for eksempel mailen som havner på en andreplass, mens nordmenn foretrekker Snapchat, svenskene Instagram og finnene WhatsApp, forteller Elisabeth Larsen-Vonstett som er ansvarlig for sosiale medier hos Ving.
I følge undersøkelsen så er det nordmenn som i minst grad legger bort sosiale medier på ferie. En av fire sier at de ikke bruker sosiale medier i ferien, mens halvparten av danskene sier det samme.
– Dette kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg elsker å se på andres feriebilder i sosiale medier og deler mange bilder selv når jeg er på ferie. I likhet med nordmenn flest så bruker jeg også Facebook og SnapChat aller mest, sier Larsen-Vonstett.
Om undersøkelsen
Gjennomført blant medlemmer av selskapets reisepanel i Norge, Sverige, Danmark og Finland i desember 2015 og i januar 2016. Totalt hadde undersøkelsen 35 000 respondenter (9000 i Norge, 6000 i Sverige, 13000 i Danmark og 7000 i Finland). Reisepanelet er et internettbasert, uavhengig og upolitisk panel som blir brukt når Ving ønsker å stille reiserelaterte spørsmål.