travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Reise

NORDKAPP PÅ TOPP

Nordkapp troner igjen øverst blant Hurtigrutens 40 utflukter. Over 55.000 hurtigrutegjester ble med til 71 grader nord og fastlands-Europas nordligste punkt.

Hurtigruten arrangerer utflukt til Nordkapp både på sørgående og nordgående seiling. Til sammen benyttet 55.390 gjester muligheten til å se fastlands-Europas nordligste punkt som en del av hurtigruteopplevelsen i 2010.

Nordgående utflukt varer i tre timer. Etter en liten busstur fra Honningsvåg gjennom det subarktiske landskapet på Magerøya ankommes Nordkapp. I alt 44.380 gjester nøt den fantastiske utsikten mot Barentshavet og omvisningen i Nordkapphallen på nordgående seiling i 2010. Til sammenligning tok 39.486 gjester utflukten i 2009.

På sørgående seiling ankommes Honningsvåg tidlig på morgenen. Utflukten inkluderer frokost på selve Nordkapplatået og en guidet busstur over Magerøya, langs Porsangerfjorden og over Finnmarksvidda til kysten og Hammerfest. Her venter hurtigruteskipet og seilingen fortsetter sørover. I alt 11.010 gjester spiste frokost på 71 grader nord i 2010, mot 9.997 gjester i 2009.

Nordkapp-klippen reiser seg 308 steile meter over Barentshavet lengst i nord, og har historisk vært et viktig landemerke for sjøfarere og en attraksjon for mennesker fra hele verden. Den italienske presten Fransesco Negri oppfattes å være den første turist som besøkte Nordkapp, i 1664. Siden den gang har strømmen av gjester økt. Dette bekreftes av Hurtigrutens utfluktsstatistikk for 2010 med over 55.000 besøkende. Å stå på platået og la blikket vandre over horisonten gir følelsen av å ha nådd verdens ende. Fra 13. mai til 29. juli farges den samme horisonten av midnattssolen, og gir ubeskrivelige og uforglemmelige minner.

– Nordkapp er en fantastisk opplevelse for alle, nesten uansett vær. Det er et høydepunkt på reisen og en drivkraft for mange av våre gjester. Å stå på platået, kun 2.100 kilometer fra selveste nordpolen, og se ut over Barentshavet er en helt unik opplevelse. At vi klarer å øke besøkstallet med rundt 10 prosent er strålende, sier Trond Øverås, produkt- og markedsdirektør i Hurtigruten.

Hurtigruten har knyttet til seg leverandører av spennende utflukter av høy kvalitet langs hele kysten. Økt kunnskap og profesjonalitet gjør at det aldri tidligere har vært et bedre utfluktsprogram om bord, og det bekreftes også av gjestene. I 2010 ble det solgt nær 260.000 utfluktsbilletter, mot rundt 230.000 i 2009. Nordkapp, guidet tur i Ishavsbyen Tromsø og en smak av Vesterålen innehar de tre øverste plassene. En smak av Vesterålen er ny på topp tre, og er en nydelig guidet tur gjennom historie og landskap i Vesterålen. I alt 17.216 gjester valgte denne ekstraopplevelsen av Vesterålen i 2010.
Se vedlegg for den fullstendige ti på topplisten.

– Listen viser våre ”bestselgere” for 2010, men har likevel sine begrensninger i forhold til å vise popularitet og kvalitet. Mange av våre utflukter har begrensninger i antall mulige deltakere og vil slik ikke kunne nå opp selv om det er lite å si på populariteten eller kvaliteten. Spesielt gjelder dette de mer aktive utfluktene som for eksempel hundekjøring, havørnsafari og ribsafari til Saltstraumen, sier Øverås.

Hurtigruten har rundt 40 forskjellige utflukter fordelt på strekningen Bergen-Kirkenes. Utflukter som alle forteller nære historier om norsk kultur, natur og historie, og tiden fremover kan definitivt by på nye spennende aktiviteter med Hurtigruten.

– Vi jobber kontinuerlig med å utvikle nye og forbedre eksisterende utflukter sammen med leverandører. Med tilstedeværelse her siden 1893 har Hurtigrutens tett og god kontakt med kysten i utviklingen i et best mulig reiselivsprodukt for gjestene. Det er en av våre klare fordeler, sier Øverås

Med erfaring i sjøfart i norske farvann siden 1893 er Hurtigruten beste måten å oppleve Norge på sommer som vinter. De 11 skipene bringer gjestene tett på kystperlene og tilbyr kontinuerlig panoramautsikt i en lun uformell atmosfære.

 

LEAVE A RESPONSE