travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Klassifisering

NORD-NORGES ELDSTE HOTELL

4-Fru-Haugans-eksteriør-fhh-ny-2Fru Haugans Hotel i Mosjøen står nå klart etter en betydelig oppgradering, bl.a. med en ny fløy bestående av 36 hotellrom, en ny, stor konferansesal og bar. Hotellet er klassifisert med 4 stjerner av Norsk Hotellklassifisifisering, og har nå altså blitt enda bedre.

Store deler av det gamle hotellet er også pusset opp, så Nord-Norges eldste hotell fremstår i bedre kondisjon enn noengang tidligere.

SIAS Contract har stått for interiøret i den nye hotellfløyen. – Det er i denne omgang investert rundt NOK 60 millioner i hotellet, det ble litt mer enn budsjettert fordi prosjektet øket litt underveis, forteller Ellen Løvold Strand, hun er femte generasjon kvinnelig leder av Fru Haugans. Sammen med sin mann, Sverre Løvold Strand, som er hotellets markedssjef, overtok hun ledelsen av familiehotellet for et knapt år siden.

Hotellet er fortsatt 100% familieeiet. – Det kan være tøft å stå alene, uten en stor kjede i ryggen, men vi har valgt å beholde det slik, det har mange fordeler også, sier Ellen Løvold Strand.

Svært god innbooking

– Gjestemiksen på hoteller varierer sterkt etter sesongene. Om sommeren er det mye turister, vanligvis en god blanding av individuelle turister og grupper. De aller fleste er nordmenn, men om sommeren er det alle mulige nasjonaliteter. Nå satser vi enda sterkere på kurs- og konferansemarkedet, det er dette markedet vi vil jobbe mest med fremover. Vi er Mosjøens storstue, så vi brukes til alle mulige arrangementer. Vi er et av de få hotellene som har restaurantkapasitet som matcher konferansekapasiteten.

Den geografiske plasseringen til Mosjøen i Helgeland er gunstig, så vi ser at bedrifter både fra Mo i Rana og Sandnessjøen plasserer arrangementene sine hos oss, slik at deltagerne skal få kort reisevei. Vi ligger også midt i Norge, så mange som reiser nordover eller sydover stopper gjerne i Mosjøen, sier Ellen Løvold Strand.

Fru Haugans er medlem i De historiske hotell og spisesteder, de bistår på markedsføringssiden, men på innkjøp er hotellet inne i NHO Reiseliv Innkjøpskjeden.

– Markedet så langt iår har vært veldig bra, bare i ukene siden nybygget sto ferdig i april, har det vært stor vekst. Vi hadde også stort sett fulle hus under oppussingen, vi har av og til hatt problemer med å plassere alle gjestene.

Utsiktene for sommeren ser også svært bra ut, vi har flere gjestedøgn innbooket enn noen gang tidligere, avslutter Sverre og Ellen Løvold Strand.

Du finner flere stjernehoteller på www.klassifisering.no

Kilde: HRRnett.

LEAVE A RESPONSE