NETTBRETT REDUSERER DRIVSTOFF

0
843

Norwegian_EFB_in_cockpit_1Panasonics robuste nettbrett, Toughpad FZ-G1, installeres nå i samtlige Norwegian Boeing 737-fly. Det profesjonelle og robuste nettbrettet inngår som en del av Scandinavian Avionics sin egenutviklede nettbrettbaserte ’electronic flight bag’-løsning til flyselskapets flåte.

”Vi har utviklet en løsning som digitaliserer flyplasskart, manualer, sjekklister og andre dokumenter piloten må ha tilgang til under flyvningen. Piloten får nå rask og enkel tilgang til alle dokumentene på to Panasonic Toughpads i cockpiten”, sier Michael R. Truelsen, direktør i Scandinavian Avionics.

Løsningen gir både miljømessige og økonomiske fordeler for flyselskapene. Ved å digitalisere kart, manualer og andre dokumenter som fyller cockpiten, oppnår hvert fly en vektreduksjon som bidrar til et betydelig lavere drivstofforbruk. Norwegian sparer også tid og ressurser på oppdatering av fysiske dokumenter i cockpiten. Nå er det kun nødvendig med en enkel dataoverførsel.

Nettbrett som kan sees over skyene
Panasonic Toughpad er både robust og holdbar – og multiberøringsskjermen har en spesielt høy lysstyrke med antirefleksbehandling som gjør den enkel å lese på selv i sterkt solskinn høyt over skyene. Prosessoren i Toughpad FZ-G1 omfatter en dedikert, misbruks-sikker sikkerhetsprosessor. Det betyr at Norwegian trygt kan erstatte mange viktige opplysninger i tunge kofferter fylt med dokumenter og manualer med digitaliserte utgaver.

Panasonics FZ-G1 er basert på Windows 8 operativsystem, som gjør den intuitiv og brukervennlig for pilotene. De kan enkelt navigere mellom manualene og raskt finne svar med kun få tastetrykk.

Konkurransedyktig løsning
Scandinavian Avionics sin nye ’electronic flight bag’-løsning er basert på flyelektronikken bak cockpiten, noe som gjør det mulig å bruke Panasonics standard nettbrett i stedet for en dyr spesialutviklet skjerm.

”En effektiv og strømlinjeformet operasjon er ekstremt viktig i vår bransje. For å forbli konkurransedyktig i et meget konkurransepreget marked, er vi nødt til å tenke langsiktig og satse på fremtidssikre konsepter slik som denne digitale løsningen,” sier Ole-Christian Melhus, Deputy Director Flight Operations, Norwegian Air Shuttle.

Prosjektet er et stort skritt for Panasonic og Scandinavian Avionics sitt samarbeid, som med denne avtalen håper å få innpass hos andre store flyselskaper. ”Vi har løsningen på et problem som mange flyselskaper står ovenfor i dag, nemlig en ’electronic flight bag’-løsning som er fremtidssikret. Og vi er stolte av at kontrakten med Norwegian synliggjør oss på markedet og skaper positiv oppmerksomhet rundt vårt produkt”, sier Truelsen.

SHARE
Previous articleWATER FOR LIFE
Next articleBESTE FROKOST IGJEN