Brukeromtaler er viktige når forbrukere skal orientere seg i markedet. Derfor må omtalene være til å stole på. Nå lanserer Forbrukerombudet en veiledning som viser næringsdrivende hvordan de kan bruke brukeromtaler og følge loven.
Brukeromtaler eller kundevurderinger er en naturlig informasjonskilde når vi skal vurdere hvilken støvsuger vi bør kjøpe eller hvor vi bør gå ut for et bedre restaurantmåltid. I nye tjenester innenfor den såkalte delingsøkonomien er brukeromtaler viktige for å skape tillit mellom kjøper og selger. Omtalene styrker forbrukernes makt, fordi de flytter definisjonsmakten over hva som er bra og hva man bør styre unna til forbrukerne. Men dersom næringsdrivende jukser med omtalene, slik at et produkt eller en tjeneste fremstår som bedre likt enn den egentlig er, kan vi lett bli lurt til å kjøpe ting vi ellers ikke ville kjøpt.
Forbrukerombudet lanserer nå veiledningen Brukeromtaler i markedsføring som viser næringsdrivende hvordan de unngår å bryte loven.
– Når man åpner opp for brukeromtaler, må man følge reglene i markedsføringsloven. Forbrukerne skal kunne stole på at det som står i brukeromtalene er skrevet av reelle forbrukere, og at det faktisk gir uttrykk for hva kundene mener, sier forbrukerombud Gry Nergård.
Må slippe negative omtaler til
Første bud er at brukeromtalene må være skrevet av faktiske forbrukere. Næringsdrivende kan ikke skrive omtalene selv, eller betale andre for å skrive dem for seg. De kan heller ikke slette negative omtaler, kun fordi de er negative, eller ordne systemet for innsamling slik at kun positive omtaler slipper inn.
– Når næringsdrivende åpner for at kundene skal kunne si sin mening, må også de negative meningene slippe til. Hvis ikke skapes det et uriktig bilde av produktet, som kan villede kundene, sier Nergård.
Noen ganger gir næringsdrivende bort gratis produkter eller bruker konkurranser for å oppfordre folk til å legge inn brukeromtaler. Dersom en kunde har mottatt noe gratis i bytte mot å skrive en omtale, blir omtalen raskt regnet som reklame, og må merkes som reklame. Slike omtaler må ikke blandes sammen med ordinære omtaler.
– Det skal komme tydelig frem for leseren hva som er reklame og hva som er brukernes meninger, understreker Nergård.