travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Opplevelser

KRUTTSTERKT FRA NESPRESSO

Med en organisk vekst på over 20 prosent i 2010 omsatte Nespresso globalt for 18 milliarder kroner i 2010. I år regner selskapet med å selge over 200 000 nye kapselbaserte kaffemaskiner bare i Skandinavia.

– Nespressos suksess er bygget på å inspirere forbrukerne til å dele selskapets kontinuerlige jakt på den perfekte kaffeopplevelsen. Vi beholder og videreutvikler vår lederrolle og hadde tosifret organisk vekst i alle land i 2010, sier Norden-sjef Kristen A. Hovland.

Selv om segmentet for kapselbasert kaffe fortsatte sin vekst i 2010, utgjør det fortsatt bare 8 prosent av verdens totale kaffemarked i volum. Til tross for økt konkurranse gjennom flere aktører opprettholder Nespresso sin ledende posisjon i kapselmarkedet.

Den norske Norden-sjefen har stor tro på videre vekst også i Norge.

– De siste årene har bransjen doblet salget av kapselmaskiner år for år, og tallene for i fjor viser en enda større vekst. Samtidig har salget av kaffetraktere helt stagnert og falt kraftig fra toppen for noen år siden.  Innen tre-fire år tror vi at andelen av kapselbaserte kaffemaskiner vil utgjøre godt over 40 prosent av totalmarkedet i Norge, sier Hovland.

12 300 kopper i minuttet

Den sterke utviklingen for Nespresso globalt underbygges av en sterk vekst på alle nøkkelområder. Innen kaffemaskiner forsterker Nespresso sin ledende markedsposisjon til rundt 20 prosent, 35 prosent flere medlemmer i Nespresso Club i 2010 tok totalen til over 10 millioner, antall ansatte i Nespresso økte med 30 prosent til 5 500 og åpning av 35 nye Nespresso Boutiques gjør at selskapet nå har 215 butikker fra Oslo til Sydney og München til Miami.

Hvert minutt ble det i 2010 drukket 12 300 kopper med Nespresso-kaffe, en økning fra 10 000 i 2009. Andelen kaffe som kom fra Nespressos AAA Sustainable Quality™ Program økte fra 50 til 60 prosent. Og det ble påbegynt en utvidelse av produksjonsanlegget i Sveits med en total kostnadsramme på 2,4 milliarder kroner.

Tror på forretningsmarkedet

Nespressos strategi framover vil handle om kvalitetsinnovasjon, service og utvidelse innen utvalgte forretningsområder. Blant nyvinningene i 2011 er to nye Nespresso forbrukermaskiner og nye Limited Edition Crand Cru kaffevarianter. Allikevel er det kanskje ny-satsningen innen bedrifts- og horeca markedet med to helt nye maskiner som er det mest spennende.

– Vi skal forsterke vår ledende posisjon i kapselsegmentet og forventer fortsatt tosifret organisk vekst både i 2011 og årene framover. Vi kommer også til å satse sterkere på bedrifts- og horeca markedet og tror at forbrukernes sterke tilknytning til merkevaren vil gjøre Nespresso Business Solution maskiner etterspurte på kontorer, restauranter og hoteller, sier Hovland.

 

LEAVE A RESPONSE