I følge en undersøkelse av TNS Institute, på vegne av den tyske hotellorganisasjonen DEHOG, om relevansen av ulike informasjonskilder for å velge et hotell, orienterte 47 prosent av privatreisende basert i Tyskland seg mot den offisielle stjerneklassifisering. Dermed har andelen av stjernefølgere økt med mer enn 6 prosentpoeng sammenlignet med TNS undersøkelse fra 2008.
I samme periode, økte online gjestevurderinger til den nest mest populære kilde til informasjon for hotellets gjester etter personlige anbefalinger av venner og bekjente. Mens det i 2008 bare 26 prosent av fritidsreisende som konsulterte online gjestevurderinger for å velge et hotell, er antallet doblet i 2014 til 52 prosent.
Resultatene bekrefter at i tider med stadig flere gjestevurderinger på internett, mister ikke klassifiserte hotellstjerner verdi, men får økt relevans. I et hav av subjektive meninger trenger gjesten mer enn noen gang en objektiv tredjepartsvurdering. Resultatene av undersøkelsen viser dessuten at hotellstjerner og gjestevurderinger ikke – som ofte antatt – konkurrerer, men utfyller hverandre.
I Norge er det ikke etablert en offisiell stjernemerkingsordning, men Norsk Hotellklassifisering har vært en pådriver siden 2007 og har klassifisert over 50 hoteller på frivillig basis.