HIPPE OG GLORETE HOTELLER

0
1068

7 år etter at hotellkjedene, med Choice og Petter Stordalen i spissen, torpederte en nasjonal stjerneklassifisering, ser vi konturene av en ny særnorsk hotellbransje. Nylig har Stordalen åpnet to nye hoteller som ser ut til å smadre beleggsprosenten ved Oslo-hotellene, hvor den underliggende strategi synes å være «Choice First».

Hotellenes stil omtales av Morgenbladet som «usedvanlig vulgær», «gjennomgående harry» og «heslig» og Dagens Næringsliv skriver at Stordalen bygger det moderne Norge, plysjpute for plysjpute.

Stordalens hotell «The Hub» ble åpnet i sedvanlig Stordalen stil, der han gled inn på en zipline som en slags «The Joker» i Gotham City med en harang av superlativer. Det er ikke grenser for luksus og service som beskrives. Selv har jeg opplevd Stordalens hoteller som heller enkel standard og bemannet med utenlandsk arbeidskraft som knapt kan norsk. Ikke akkurat det en kan forvente seg av et norsk hotell i «et av verdens rikeste land».

Men tilbake til hotellstjerner. Klassifiseringen skal gi en indikasjon på hvilken standard gjesten kan forvente seg. Stjerneklassifiseringen hjelper gjesten på en enkel måte å gjøre et informert valg, selv om stjernene ikke forteller alt om overnattingsstedet. Derfor er gjestevurderinger et godt supplement.

18 europeiske land har en felles hotellklassifisering, Hotelstars Union. I Norge er campingbransjen klassifisert i henhold til et Nordisk regelverk. Foruten å gi gjestene et informert valg, bidrar klassifiseringen til standardheving og kvalitetsforbedringer i bransjen.

I de fleste andre bransjer er det etablert standarder for å gjøre det enklere for kunden og bransjen selv. At overnattingsbransjen i Norge skal være et unntak, er et paradoks i seg selv. Men det finnes unntak. I 2007 ble Norsk Hotellklassifisering etablert som et privat initiativ. Fortsatt er en del frittstående hoteller klassifisert, bl.a. for å tydeliggjøre sin standard overfor utenlandske turoperatører. Med det er utfordrende, da resten av bransjen gir blaffen og myndighetene ser den andre veien.

Et av de klassifiserte hotellene er Fru Haugans i Mosjøen(bildet). Hotellet har 4 stjerner og representerer den gode opplevelsen. Hotellet får gode tilbakemeldinger fra gjestene, som samsvarer godt med stjerneklassifiseringen.