HAVILA CASTOR LEVERT

0
234

Fredag 22. april tok Havila Kystruten over sitt andre skip, Havila Castor, på Tersan-verftet i Tyrkia. Havila Castor starter å seile kystruten Bergen – Kirkenes tirsdag 10. mai.

Styreleder og hovedaksjonær Per Sævik var med på den offisielle overtakelsen på verftet i Tyrkia. 

– Det er alltid ekstra spesielt å være med på overtakelse av nye skip. Hun er et flott skue som vi ser frem til å se langs norskekysten, sier Sævik. 

Administrerende direktør Bent Martini i Havila Kystruten forteller om stor glede etter noen utfordrende påskedager med avlyst rundtur for søsterskipet Havila Capella. 

– Dette er en stor dag for rederiet, og nå er vi klare for å få Havila Castor hjem til Norge slik at hun blir satt i trafikk tirsdag 10. mai, sier Martini. 

Mehmet Gazioğlu, administrerende direktør hos Tersan-verftet, har også sett frem til denne dagen. 

– Ved Tersan skipsverft er vi så stolte over å levere det andre skipet til Havila Kystruten, Havila Castor. Dette representerer vår pålitelighet, kvalitet og løsningsorienterte tilnærming. Mens flaggskipet Havila Capella, som er tildelt «Next Generation Ship Award», bærer Tersan skipsverfts navn langs den norske kysten, vil Havila Castor snart følge henne for å dele denne stoltheten, sier Gazioğlu.

– Det er også en stor glede for Tersan å dele vår verdifulle partner Havila Kystruten sin begeistring over å gi passasjerene som reiser på den historiske ruten mellom Bergen og Kirkenes topp kvalitetsservice. Takket være Havila Kystrutens tillit til Tersan vil vi jobbe hardt for å fortsette med byggingen av de to neste skipene, Havila Polaris og Havila Pollux.

Har hentet erfaring

Havila Castor er identisk med sitt søsterskip, Havila Capella, som rederiet tok over i november 2021. Dermed har man hentet noen erfaringer som blir nyttige for veien videre. 

– Skipet vi tar over i dag er mye nærmere driftsklar for kystruten Bergen – Kirkenes enn Havila Capella var. Skipet skal til Bergen for klargjøring til rutestart, og selv om tiden er knapp skal vi være klare til første seilas, sier Martini. 

– Samtidig er erfaringen fra overtakelsen av Havila Capella nyttig for oss, og flere av de ansatte som skal om bord på Havila Castor har brukt de siste månedene om bord Havila Capella for å bli kjent med skipet. Det blir hektiske dager for mange, men de har med seg god læring inn mot rutestart. 

Rederiet eier skipet

Havila Castor har en markedsverdi på rundt 1,2 milliarder norske kroner, og er finansiert med egenkapital og et lån på 46 millioner euro fra skipsverftet og skipsverftets bank. Lånet er for en periode på 3 måneder.  

– Denne løsningen gir oss tid til å få på plass refinansiering av skipet, samtidig som det betyr at vårt rederi eier skipet fra i dag, forklarer Martini. 

Den opprinnelige finansieringen av Havila Castor kunne ikke gjennomføres. Leasingselskapets manglende finansiering av leveringsterminen har medført at Havila Kystruten har blitt henvist til å overta skipet ved hjelp av alternativ finansiering. 

– Løsningen vi har kommet frem til betyr også at GTLK ikke har noen sikkerhet i Havila Castor, og resultatet er at vårt rederi eier skipet 100 % fra dagens dato, sier Martini. 

Havila Castor blir eid av selskapet HK Ship V AS – et 100 prosent eid datterselskap av Havila Kystruten Operations AS. 

Martini forteller også at Havila Kystruten allerede er i prosess for refinansiering av Havila Castor og de to gjenværende skipene som skal leveres senere i år, samt Havila Capella. 

– Havila Capella er naturlig nok den store utfordringen siden vi leaser det av GTLK Asia, som nå er sanksjonert. Vi jobber med løsninger her også, slik at vi kutter alle bånd til russiske og sanksjonerte selskaper, sier Martini. 

Som norsk skip er forsikringsdekningen for Havila Castor opprettholdt i henhold til opprinnelige forsikringsavtaler inngått for flåten. 

– Havila Castor skal nå tollklareres i Tyrkia før hun starter seilasen hjem til Norge. På den seilasen vil hun ha en besetning på 60 personer som vil jobbe hardt for å få skipet klart til rutestart. Vi forventer at Havila Castor kommer til Bergen rundt 5. mai, og vil da sette på alle ressurser vi kan for at hun skal komme i rute som planlagt, sier Martini. 

Møtt med stort engasjement
Havila Kystrutens inntog på den klassiske ruten mellom Bergen og Kirkenes er en av de største satsningene innen norsk reiseliv på veldig mange år, og mottakelsen så langt har vært veldig god. 

– Vi kjenner på kroppen hver dag at kystsamfunnene vi besøker tar oss imot med åpne armer, og at mange setter pris på vår tilstedeværelse. Vi ønsker å bidra til økt verdiskaping langs kysten, og i Norge. Det er med stor grad av ydmykhet vi har tatt fatt på oppgaven, sier Martini. 

– Det er veldig hyggelig å oppleve det engasjementet vi møter, og vi gleder oss til å få alle skipene i drift. 

Martini kan også fortelle om stor interesse for reiser med Havila Castor i løpet av sommersesongen. 

– Vi merker at mange ønsker å oppleve den vakre norskekysten, og Havila Castor har bra belegg for sommersesongen. Det er også bra med bestillinger på Havila Capella, og det er naturlig at det er viktig for oss at hun begynner å seile igjen snart, sier Martini. 

Er fremtidens skip
Søsterskipet Havila Capella ble i starten av april tildelt prisen «Next Generation Ship Award» under Nor-Shipping-messen utenfor Oslo. 

– Siden skipene er identiske, har Havila Castor akkurat de samme egenskapene som Havila Capella. Det betyr blant annet at skipene blir de første skipene som kan seile utslippsfritt, samtidig som vi allerede i dag seiler mer miljøvennlig enn det noen gang er gjort langs norskekysten. Havila Castor er helt klart også fremtidens skip, forklarer Martini. 

Batteripakken om bord Havila Castor veier hele 86 tonn, og har en effekt på 6,1 megawattimer (MWh). Det betyr at skipet kan seile inntil 4 timer på ren batterikraft, helt utslippsfritt. I tillegg går skipet på flytende naturgass (LNG), som reduserer CO2-utslipp med rundt 25 % og NOx-utslipp med inntil 90 %. Det gjør Havila Kystrutens skip til de mest miljøvennlige skipene som seiler kystruten. 

Skipene er også bygget for å kunne gå på fremtidens drivstoff. Flytende biogass (LBG), kan i utgangpunktet benyttes med en gang og blandes inn i LNG-tanken. I tillegg er systemene om bord klargjort for å bruke hydrogen eller ammoniakk som drivstoff i fremtiden. 

– Vi har et helt klart mål om å bruke biogass i tiden som kommer. Dette handler om både pris og ikke minst tilgjengelighet. Vi er klare for å bidra til enda mindre utslipp fra våre seilinger, avslutter Martini.