travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Nyheter

GOD DESIGN FOR SNØRYDDERE

Øveraasen Performance Line – 5I ettermiddag mottar maskinprodusenten Øveraasen Merket for god design for sin innovative serie med snøryddere til flyplasser. I kveld blir det klart om familiebedriften går helt til topps og vinner selveste Hedersprisen for god design.

Alt blir avgjort i dag, onsdag 2. april i Oslo, under Designdagen, et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd. – Merket for god design gis til de mest innovative og modige bedriftene og designerne i Norge akkurat nå. Øveraasen er sammen med Eker Design også nominert til Hedersprisen for god design. Dette er Norges ledende utmerkelse som gis til både bedrifter og designere for innovative designprosjekter, sier Line Aandal Røijen, prosjektleder i Norsk Designråd.

Øveraasen slåss mot Festspillene i Bergen, gründerbedriften FLO og stolprodusenten Scandinavian Business Seating om den høythengende designprisen.

20 år inn i fremtiden 

Ikke alle vet at Gjøvik huser en av verdens ledende produsenter av snøryddingsmaskiner til internasjonale flyplasser. Nye og strengere miljøkrav gjorde at Øveraasen måtte gå i tenkeboksen. Nå har den familieeide bedriften lansert en maskin som ligger mange år foran konkurrentenes snømåkere.

– Vi ha fått tilbakemeldinger fra markedet om at vi ikke bare har tatt ett skritt fremover med Øveraasen Performance Line, men 50 skritt! Jeg har snakket med folk som mener snøryddingsmaskinen vår ligger 20 år inn i fremtiden, forteller administrerende direktør Thor Arve Øveraasen.

Det er godt over 100 år siden Øveraasen startet med motorproduksjon, og i allerede i 1923 kom de opp med verdens første snøplog som kunne monteres på bil. Deretter har det gått slag i slag. I dag jobber snøryddingsmaskiner fra Gjøvik på flyplasser i Europa, Nord-Amerika, Grønland, Tibet og til og med på Sydpolen. – Det er ikke akkurat noen ulempe å komme fra Norge når du skal selge maskiner for snørydding. Kundene stoler på at vi vet hva vi driver med her oppe, smiler Øveraasen.

Alt er tenkt ut på nytt 

Nye utslippregler som gjelder fra og med i år gjorde at Øveraasen måtte bygge en mer miljøvennlig motor. De kunne nøyd seg med det, men den norske produsenten bestemte seg for å utvikle en maskin som skulle møte fremtidens krav til miljø, vedlikehold og snørydding – en løsning som skulle kombinere form og funksjon til det ytterste.

Mens selskapets egne ingeniører bygde innmaten til den nye maskinen, gikk Øveraasen og Eker Design i tospann i gang med å utvikle de ytre delene. Eker Design gjennomførte omfattende intervjuer og brukerundersøkelser både blant Øveraasens ansatte og ute på flyplassene.

Resultatet er en snøryddingsmaskin der alt er tenkt ut på nytt. Den nye motoren bruker 10-12 prosent mindre drivstoff og utskiller renere eksos. Karosseriet er laget av komposittmaterialer istedenfor stål, noe som løser rustproblemer. Alle karosserideler kan åpnes slik at servicepersonalet lettere kan komme til. I tillegg kan brukerpanelet i førerhuset styres selv med arbeidshansker på, dette bedrer både komfort og sikkerhet på kalde dager.

Forsprang på industrispionene 

Øveraasen Performance Line vekket stor oppsikt da den ble lansert i oktober i fjor på Inter Airport, en stor bransjemesse i München.

Vi konkurrerer i en tøff bransje med mye kopiering og industrispionasje. Derfor har vi gjort alt for å legge lokk på utviklingsprosessen. Flere fabrikker nedover i Europa er allerede i full sving med å lage kopier av vår maskin, sier Thor Arve Øveraasen. Takket være en kombinasjon av stor ingeniørkunst og god design har familiebedriften på Gjøvik likevel et solid forsprang.

– Design styrker norsk konkurransekraft 

Næringsminister Monica Mæland skal dele ut Hedersprisen for god design på Designdagen. Hun slår fast at norske bedrifter har alt å vinne på å dyrke design som innovasjonsverktøy: – Ved å satse på design kan næringslivet utvikle gode, innovative produkter og tjenester som styrker konkurransekraft og lønnsomhet. Øveraasen er et godt eksempel på at en tradisjonsrik, liten norsk bedrift tar i bruk design og lykkes i å bli mer synlig på et konkurransepreget internasjonalt marked, sier Mæland.

LEAVE A RESPONSE