Mange hoteller benytter seg av bookingportaler som booking.com. Et sentralt søkekriterie i portalen er antall stjerner på hotellet. Det er booking.com som fastsetter stjernene, da vi ikke har et felles offisielt klassifiseringssystem i Norge, i motsetning til resten av Europa.
Booking.com tar rundt 15 % i provisjon av prisen på overnattingene. Selv om hotellene som oftest opplever økning i antall bestillinger, betyr provisjonen et kraftig inngrep på bunnlinjen. Derfor oppfordrer bl.a. NHO Reiseliv til at gjestene booker direkte på hotellets hjemmeside. For gjesten er utfordringen å finne ønsket hotell i jungelen av hjemmesider.
Norsk hotellklassifisering DA, som er et privat klassifiseringsbyrå, har derfor utviklet bookingportalen hotelstars.no for klassifiserte hoteller. Fra hotellsøket på hotelstars.no går bookingene direkte til hotellenes egen bookingløsning uten fordyrende mellomledd. Det eneste kravet er at hotellet er klassifisert, noe som koster hotellet et par tusenlapper i året.
Norsk Hotellklassifisering DA ble etablert i 2007 og var alene om hotellklassifisering inntil 2012, da Næringsdepartementet lanserte en offisiell ordning. Den kostet vel kr. 12 mill å utvikle, men ble skrotet allerede året etter, da hotellbransjen synes den ble for komplisert og kostbar. De hotellene som var med i Norsk hotellklassifisering valgte å bli i denne ordningen. Neste år har ordningen 15 års jubileum.
Koronapandemien har rammet hotellbransjen hardt. Fremover er det derfor viktig å finne distribusjonsløsninger for bransjen som sikrer god lønnsomhet og gir troverdighet. Et videreutviklet hotelstars.no kan være den løsningen.