Skryt, spørsmål, tips og inspirasjon på Facebook styrer i høy grad våre reisevaner. I følge en undersøkelse gjort blant 3 000 nordmenn reiser 27 prosent av respondentene gjerne til samme sted som sine Facebookvenner har besøkt. 16 prosent bruker Facebook til å skaffe seg råd og tips til destinasjoner.
Undersøkelsen gjennomført av onlinereisebyrået Reisefeber, viser videre at 40 prosent av respondentene bruker feriefoto som profilbilde. Samtidig svarer 40 prosent at de gjerne forteller om uvanlige opplevelser fra reisen i statusoppdateringen sin.
Anne Marit Waade er forsker i informasjon og medievitenskap ved Universitetet i Aarhus, og spesialist på forholdet mellom media og turisme.
– Når vi reiser opplever vi sterke inntrykk som vi vil dele med andre, og da er Facebook et veldig effektivt verktøy. I tillegg har vi stor tiltro til sosiale nettverk, mye større enn til for eksempel aviser eller reklamebrosjyrer. Helt enkelt kan vi si at munn-til-munn-, eller tastatur-til-tastatur-kommunikasjon er mest effektiv, sier Waade.
Salgsdirektør i Reisefeber Skandinavia, Lena Wennerstein, tror det vil bli enda viktigere for reisebyråene å være tilstede på de sosiale nettverkene for å forstå kundenes oppførsel og behov.
– Vi begynte vår Facebook-satsning med et antall fansider som vi koblet til store og populære steder. Dette konseptet har vist seg å gi bra resultater for oss, noe jeg tror er en konsekvens av inspirasjonsdelingen som skjer på sider som Facebook. Neste steg blir å lansere Facebooksider dedikerte til Reisefeber i Norge, Sverige og Danmark, sier Wennerstein.