Mange kjører med skiboks på bilen hele året. Det koster et par tusenlapper ekstra i bensinutgifter, ifølge KNA.
– Forsøk fra Finland viser at takbokser kan øke drivstofforbruket med ti prosent, sier konsulent Leif N. Olsen i KNA, Kongelig Norsk Automobilklub.
Han ser med forundring på at mange nordmenn aldri tar av skiboksen.
– En del synes sikkert det er kjekt med et ekstra bagasjerom, men særlig økonomisk er det ikke, sier Olsen.
Dyr ekstraplass
KNA har regnet ut at det i gjennomsnitt koster rundt 2000 kroner ekstra å kjøre med takboksen hele året, hvis man kjører 15 000 kilometer og bensinprisen er 14 kroner.
– Bare ved å ta av boksen nå som skisesongen nærmer seg slutten, og ikke sette den på før i november, sparer man altså i gjennomsnitt tusen kroner, sier Leif N. Olsen.
KNA opplever at medlemmene er svært opptatt av de økende bensin- og dieselprisene. Men ikke alle tenker på hvor mye de kan spare ved å ta av skiboksen når de ikke trenger den.
Moderne biler er heller ikke laget for å tåle takbokser med mye last, advarer Olsen.
– Man skal aldri laste en takboks med tunge gjenstander, uansett bilmodell. Vi ser nå at mange nye biler tåler mindre vekt på taket enn bilene gjorde før.
Bilens vognkort skal inneholde opplysninger om hvor mye vekt den tåler, sier han.
– Vekten varierer fra bil til bil, men jeg vil anslå at en gjennomsnittlig personbil ikke skal ha mer enn 75 kilo på taket, inkludert vekten av takboksen, sier Olsen.
Fest lasten!
Sett i forhold til folketallet er det ingen andre land i verden det selges så mange takbokser som i Norge. Ifølge bilutstyrskjeden BilXtra kjøper nordmenn rundt 25 000 takbokser i året, og salget øker for hvert år.
Boksene varierer i størrelse og pris. De rimeligste modellene koster et par tusen kroner, men mange skaffer seg skibokser til over 10 000 kroner.
– Skiboks er en flott oppfinnelse, til sitt bruk. Men husk at all last må festes med remmene i boksen, og løs last kan påvirke kjøreegenskapene. Det kan være farlig, sier Leif N. Olsen.