I år er det 100 år siden det første norske militære flyet tok av. I den forbindelse vil Luftforsvarets skolesenter på Kjevik markere dette med et skikkelig flyshow den 12.mai.
– Dette vil bli en skikkelig markering av norsk luftmakts historie, sier Espen Sanna, stasjonssjef ved Luftforsvarets skolesenter Kjevik.
Det vil komme over 50 fly til Kjevik denne dagen, som vil fylle himmelen med flyshow i ca. 6 timer. Vi ønsker å gi sørlendingene en minnerik flyopplevelse.
Flyshowet på Kjevik er det første i rekken av Forsvarets arrangementer som skal gjennomføres i forbindelse med at norsk luftmakt er 100 år. Vi vil få besøk av Forsvarets fly og helikopter, i tillegg kommer det flere titalls fly av nyere og eldre årgang for å vise litt av historiens utvikling.
– Vi ønsker at dette skal være en opplevelse for hele Sørlandet, sier stasjonssjef oberst Espen Sanna. Bernt Balchen Airshow skal være et arrangement som treffer befolkningen uansett alder. Vi ønsker å ha en familievennlig profil under dette arrangementet. Flyene vil kunne oppleves i fri utfoldelse i luftrommet over Kjevik og de besøkende vil også kunne oppleve flyene på ”static display”, dvs at når flyene står på bakken kan de besøkende se flyene på nært hold.
– Det vil være mye aktivitet i luften, men også på bakken på arrangementområdet denne dagen, sier en spent stasjonssjef.
Flyshowet er oppkalt etter en av de første norske flypionerene, Bernt Balchen, som ble født på Drangsholt, i Kristiansand kommune. Han begynte som flyelev på Kjeller allerede i 1914. Balchen meldte seg i 1918 som frivillig i den finske borgerkrigen, og kjempet under Carl Gustaf Mannerheim. Han tok militært flysertifikat ved Marinens Flygeskole i Horten i 1921. Deretter var han flyver i Marinens flygevåpen.
I 1925 var han flyver på Amundsen/Ellsworth redningsaksjon til Spitsbergen. I 1926 søkte han permisjon og dro til Svalbard for å være reserveflyver og en del av bakkemannskapet i Ny-Ålesund da Roald Amundsen skulle dra mot Nordpolen med luftskipet «Norge». På Svalbard møtte Balchen Richard E. Byrd og bistod ham med å reparere flyet «Josephine Ford», en Fokker Trimotor om skulle brukes på luftferden mot Nordpolen. Det karakteriseres som «generøst» at Roald Amundsen lånte ut et ekspedisjonsmedlem til en konkurrent. Det var da også lenge ansett at Byrd var den første som fløy over Nordpolen, mens Amundsen/Nobile ekspedisjonen bare ble nr 2.