travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Nyheter

ASTROSURFING

postDen digitale verden innfører stadig nye begreper som etterhvert også tilflyter det norske språk.  I kjølvannet av TripAdvisors påstander om at deres vurderinger kan en stole på, har begrepet Astrosurfing oppstått.

Det britiske ”Advertising Standard Authority” nektet TripAdvisor i 2012 å bruke påstandene «vurderinger du kan stole på » og «råd fra virkelige reisende «. Bakgrunnen er at det stadig oppdages falske anmeldelser. I mai i år, ble daglig leder for kommunikasjon for Accor hoteller i Asia – Pacific-regionen tatt i å legge ut mer enn 100 positive anmeldelser på TripAdvisor for Accor hoteller rundt om i verden. Denne type aktivitet heter nå Astrosurfing.

Mange hotelleiere opplever at det bli gitt anmeldelser som stemmer dårlig med de faktiske forhold og som er direkte ondsinnet. I noen tilfeller er det åpenbart at det er konkurrenter som står bak.

Fortsatt er det slik at det bare er et fåtall av oss som skriver anmeldelser på TripAdvisor. En britisk undersøkelse viste at kun 20 % av oss benytter muligheten til å skrive anmeldelser. Og når vi gjør det er det fordi vi enten er meget fornøyde eller svært misfornøyde med oppholdet.

Hotellkjedene i Norge sverger til TripAdvisor og mener systemet gjør hotellklassifisering overflødig. Det kan de gjøre fordi de har ressurser til å overvåke anmeldelsene og kan ”korrigere” resultatet. Dette har de mindre hotellene hverken tid eller penger til, og har derfor større tillit til et objektivt klassifiseringssystem som Norsk Hotellklassifisering. En objektiv tredjeparts vurdering er også viktig fordi den gir et korrekt grunnlag for hva gjesten skal vurdere og brukes av alle gjestevurderingssystemene, også TripAdvisor, i de land som har et klassifiseringssystem.

LEAVE A RESPONSE