travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Klassifisering

TOPP TILGJENGELIGHET

På nyåpnede Scandic Oslo Airport kommer man inn med rullestol i alle hotellets 245 rom. Samtlige rom fungerer som allergirom, og alle fellesområder på hotellet er allergitilpasset. Her har Scandic prøvd å tenke på alle typer funksjonshemninger: bevegelseshemninger, allergier, nedsatt syn og redusert hørsel. Scandic Oslo Airport er det første hotellet i Norden som blir godkjent av Norges Astma- og Allergiforbund.

– Jeg har ikke sett noe hotell i Europa som har jobbet så konsekvent med tilgjengelighet for alle typer funksjonshemminger som det vi har gjort her, sier Magnus Berglund, handikapambassadør hos Scandic. – Vi vil at alle gjester, uansett om de er bevegelseshemmet, har allergier eller nedsatt syn eller hørsel, skal føle seg velkommen og få samme valuta for pengene som gjester uten funksjonshemninger.

Smarte løsninger for alle behov

Scandic har jobbet med smarte løsninger og design som passer for alle, noe som det nye hotellet har mange gode eksempler på. For gjester i rullestol er det ekstra brede dører, en lavere resepsjonsdisk og stikkontakt i lobbyen for enkel lading av elektriske rullestoler. I rommene kan alle funksjoner nås fra rullestol, og på frokostbuffeten er alt tilgjengelig for alle.

For gjester med nedsatt syn er det kontrastmerking i trappene og kontrastfarger i rom, baderom og korridorer. Det er også lagt ned en 30 meter lang lyssløyfe i bakken for at alle enkelt skal finne veien til hotellresepsjonen.

– Utfordringen har vært å tilfredsstille så mange behov som mulig, fortsetter Magnus Berglund. – For gjester med allergier er det beroligende å vite at alle materialvalg er godkjent av Norges Astma- og Allergiforbund, og for gjester med svekket hørsel har vi blant annet jobbet med teleslynger og visuelle og vibrerende alarmer.

Usynlig tilpassing

Det synes ikke at hotellet er handikaptilpasset, men det ambisiøse tilgjengelighetsarbeidet omfatter alle deler av hotellet. Under byggeprosessen har Scandics norske organisasjon, arkitekter og designere samarbeidet med handikaporganisasjonene og Norges Astma- og Allergiforbund.

– Vi har fulgt vår egen tilgjengelighetsstandard på 110 punkter, alt av personale er opplært på tilgjengelighetsområdet, og som første hotellkjede i verden har vi lagt ut alt av viktig tilgjengelighetsinformasjon på det enkelte hotells nettsider, slik at det skal være enkelt og trygt å planlegge reisen, sier Magnus Berglund. – Det at en av de første, store konferansebookingene kom fra en norsk handikaporganisasjon, ser jeg på som et bevis på at vi har lykkes.

Noen eksempler fra Scandic Oslo Airport

  • Alle 245 rom har ekstra brede dører for å gjøre det enklere for gjester i rullestol.
  • Alle 245 rom fungerer som allergirom, og alle fellesområder på hotellet er allergitilpasset. Fire av handikap-rommene er tilpasset gjester med førerhund.
  • Det er 25 handikap-rom, hvorav 20 i første etasje med kort vei til konferanseanlegg, restaurant og parkering. Fire av handikap-rommene er tilpasset gjester med førerhund.
  • I handikap-rommene er alt tilgjengelig fra rullestol: nøkkelhull, speil og knagger er noen eksempler. Alt av belysning kan skrus av og på fra de høydejusterbare sengene, og temperaturen kan styres via TV-fjernkontrollen.
  • I korridorene er brannslukningsapparatene tilgjengelige fra rullestol.
  • Resepsjonsdisken er lavere for å gjøre det enkelt å sjekke inn hvis man sitter i rullestol. I lobbyen er det stikkontakt for enkel lading av elektriske rullestoler.
  • Alt på frokostbuffeten kan nås fra rullestol.
  • Alle materialvalg på hele hotellet er godkjent av NAAF (Norges Astma- og Allergiforbund).
  • Frokostbuffeten byr på gluten- og laktosefritt brød og inneholder ikke garnityr.
  • Punktskrift og tale i heisen gjør det enklere for personer med nedsatt syn.
  • Kontrastmerking i alle trapper og kontrastfarger i rom, baderom og korridorer.
  • En 30 meter lang lyssløyfe i bakken viser vei inn fra gaten til resepsjonen.
  • For økt sikkerhet finnes det vekkerklokker som reagerer på brannalarmen og som vekker med vibrerende hodepute.
  • Både konferanseanlegget og resepsjonen har teleslynge.
  • I handikap-rommene er alarmene både visuelle og akustiske, og telefonen har teleslynge.

LEAVE A RESPONSE