travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Opplevelser

SPENSTIG MENY PÅ HURTIGRUTEN

ab883c595dde9269_orgHurtigruten har lagt ut på neste fase av sitt initiativ for å fremme lokalmat. Et prosjekt som vil resultere i investeringer i mindre bedrifter i lokalsamfunnene langs kysten av Norge, og som vil gi gjestene en opplevelse som knytter dem ennå sterkere til norsk kultur. Den 1. november starter Hurtigruten med en ny vintermeny om bord.

Selskapet har alltid hatt som et mål å tilby gjestene en virkelig unik, lokal opplevelse, og ​har de siste månedene fokusert på å sikre at lokale råvarer er en naturlig del av den kulinariske opplevelsen om bord.

Menyen om bord er tilpasset lokale, sesongbaserte delikatesser fra de områdene skipene besøker. Som en del av den nye vintermenyen vil Hurtigrutens kokker hver dag servere vinterens spesialiteter.

–      I Trondheim vil bla. gjestene kunne nyte smaken av stekt norsk svinenakke med marinert rødkål og en krydret kraftsaus, etterfulgt av Tjukkmelkspudding, som er en tradisjonell melkebasert dessert fra Røros. Flere appetittvekkende eksempler på den nye vintermenyen er bakt oksebryst med vinterrotgrønnsaker, som venter et festmåltid med reinsdyrpaté og torsk fra Finnmark på gjestene, sier Food and Beverage Manager Yngve Skog Rodal.

Hurtigruten har funnet en unik mulighet til å samarbeide med lokalsamfunn på måter som er enda mer fordelaktig for begge parter. Hurtigruten, Innovasjon Norge og Matmerk samarbeider i dag for å finne lokale leverandører med produkter som kan styrke det unike mattilbudet om bord. 80 % av forsyningene om bord kommer allerede fra norske produsenter, det neste målet et å sikre at maten er hentet så tett på de stedene Hurtigruten seiler som mulig, samt å oppdage nye, lekre ingredienser fra innlandet.

Mer enn 200 lokale leverandører har allerede meldt sin interesse med ny og spennende mat og drikke, som de vil tilby selskapet. Neste fase er å vurdere hver enkelt, og innlemme de mest hensiktsmessige i menyen om bord.

En av utfordringene for en liten bedrift er å være i stand til å levere de store mengdene råvarer som kreves av skipene. I neste fase av prosjektet vil Hurtigruten finne mindre leverandører de gjerne vil samarbeide med, og et samarbeid med Innovasjon Norge skal hjelpe dem med å bygge opp virksomheten til å bli stor nok til å kunne forsyne skipene på fast basis.

En osteprodusent som produserer mindre mengder lokal ost, kan f.eks. få hjelp til å utvide og ansette flere personer, og passasjerene om bord vil for første gang få mulighet til å smake på produktene.

Jakten på egnede lokale bedrifter har allerede startet, og Hurtigruten regner med å kunne annonsere de første partnerne de neste månedene.

Skipene har også planer om å bruke skilt til å forbedre gjestenes opplevelse gjennom storytelling. Lammet som serveres til lunsj kommer f.eks. fra Johans gård, som bare ligger et par nautiske mil inne på styrbord side, og rekene ble lastet om bord direkte fra en fiskebåt i forrige havn.

LEAVE A RESPONSE