SHUTTLEWORTH COLLECTION

0
3379
gloster
Gloster Gladior er et av flyene i samlingen til Shuttleworth. Et tilsvarende fly er under bygging og skal bli en del av veteranflysamlingen på Kjeller.

Shuttleworth Collection ligger i Bedfordshire nord for London.  Fra London tar kjøreturen ca. 1 time. Ved siden av Duxford regnes Shuttleworth som en av de mest sentrale sentre for flygende vetranfly i Storbritannia. Og liker du å se gamle fly i luften er Shuttleworth stedet.

Om Shuttleworth Collection.

Shuttleworth Collection ble åpnet i 1963 og består av over 50 flyvende veteranfly, stort sett tidligere militære fly. Området består av flere hangarer og en gress-flystripe på ca 1500m. Shuttleworth har mange godbiter i sin samling, bl.a. en Gloster Gladiator, som inntil nylig har vært det eneste flyvende eksemplaret i verden. Dette flyet var i 2003 malt i norske farger i forbindelse med en filminnspilling.

På Shuttleworth arrangeres det jevnlig temadager, og annenhver uke gjennom hele sommerhalvåret, arrangeres det flydag, hvor flyene er i luften. I tillegg arrangeres minst ett større flyshow. Det tas inngangspenger til alle arrangementene, og en flydagsbillett koster £20. Dette gir også adgang til showet og den statiske utstillingen. Ellers er flyene se i den statiske utstillingen i hangarene, gjennom hele året. Her har publikum god mulighet til ta flyene i nærmere øyesyn, og lukte de levende flyene.

Foruten utstillingen har Shuttleworth eget verksted hvor egne og andres fly vedlikeholdes. Vedlikeholdstjenesten tilbys også andre veteranfly, mot betaling. Dette bidrar til at verkstedet går i pluss.

Årlig besøker ca. 80.000 Shuttlewort Collection. Stedet har en utmerket kafè og souvenirbutikk. Økonomien er tilfredstillende. Stiftelsen mottar prosjektstøtte og tippemidler til de forskjellige flyprosjektene.

Organisering.

Shuttleworth Collection er en privat stiftelse. Stiftelsen ble etablert som et minne over Richard Ormonde Shuttleworth av hans mor, som var godt bemidlet. Richard var RAF-pilot og døde i 1940. Stiftelsen eier hele området. De driver i tillegg en landbruksskole, med eget landbruk, samt swiss-garden, en botanisk hage som er tilknyttet anlegget.

Shuttleworth har i dag ca. 50 ansatte på hel- og deltid, samt et stort antall frivillige, i første rekke pensjonister. Økonomien er i stor grad avhengige av den frivillige innsatsen, som også er et attraktiv tilbud til områdets pensjonister. De frivillige deltar i alt fra vakthold i utstillingen til arbeid på verkstedet. Verkstedet ledes av høyt utdannede spesialister som har de nødvendige godkjenninger for vedlikeholde flyene til flygende stand.

Pilotene er i hovedsak tidligere RAF-piloter som gjør frivillig innsats. Det er attraktivt bli Shuttleworth-pilot og ventelistene er lange. Pilotene må gjennom betydelig trening før de slippes til i cockpit.

Å ta vare på veteranfly.

Daglig leder, Una Watts, var helt klar på at den beste måten å ta vare på veteranflyene, er å holde dem i flygende stand og la dem fly. Det sikrer godt vedlikehold og at de til enhver tid er i topp stand. I verkstedet var det ved vårt besøk en Spitfire som var plukket helt fra hverandre til minste del, nyoverhalt og nymalt, klart til settes sammen igjen. Det samme med flere Merlin-motorer. Mye av dette arbeidet utføres av frivillige som har god tid, tolmodighet og entusiasme.

Shuttleworth i Norge

I Norge arbeider stiftelsen Kjeller flyhistoriske kulturpark med å etablere et tilsvarende tilbud på Norges eldste flyplass, Kjeller,  som er en av verdens eldste operative flyplasser.  I dag opereres et 20-talls veteranfly på Kjeller som er det største veteranflymiljøet i Norden. Flyplassen ble etablert i 1912 og huset både flyfabrikk og flyskole frem til 2. verdenskrig. I dag domineres flyplassen av statforetaket AIM som er hovedverksted for Luftforvarets F-16 jagerfly.