SE ETTER DE RIKTIGE STJERNENE!

0
394

Et tyvetalls hoteller er idag klassifisert av Norsk Hotellklassifissifisering.  De er få, men det er hoteller som tar kundene på alvor.

Klassifiseringsprosessen i Norge  stoppet opp etter at Næringsdepartementet i 2008 bevilget kr. 6 mill til utredning av et klassifiseringssystem som det etterhvert viste seg at ingen ville ha. Utredningen ble startet til tross for at Norsk Hotellklassifisering allerede hadde utviklet et enkelt og kostnadseffektivt system som fungerte, og hvor det var gjort avtaler med nærmere 80 hoteller.  Parallelt utviklet også det europeiske hotellforbundet, HOTREC, et felles europeisk klassifiseringssystem , Hotelstar Union,  som 7 land tiltrådte i 2010.

Bakgrunnen for at det går så tregt i Norge er hotellkjedenes motstand.  De ønsker ikke å være styrt av felles europeiske krav til f.eks. romstørrelser og standard. – Det er bedre butikk å bygge knøttsmå rom som selges til skyhøye priser i sentrale områder, synes å være forretningskonseptet. Og i et klassifiseringssystem gir små rom færre stjerner, og det er ikke ønskelig.

Kjedene ønsker heller at gjestevurderingssystemene til f.eks. TripAdvisor og Booking.com skal legges til grunn. Her bestemmer hotellene stjernene selv, og her kan kompiser og andre skrive positive gjestevurderinger og bringe hotellet opp på skalaen.  Det er de færreste av oss som bruker tid på å fylle ut gjesteundersøkelser, så dette er en hobby for spesielt interesserte. Disse systemene blir derfor heller ikke helt  troverdige.

Lettere for gjestene

– Stjerneklassifisering er fint for oss. Og gjør det lettere for gjestene når de skal velge hotell,  sa hotelldirektør Terje Stokke ved Hotell Molde til Dagbladet i 2009.  Og det gjelder fortsatt. Molde Hotell er fortsatt klassifisert i Norsk Hotellklassifisering, og stjernene er av den riktige sorten.

Les mer om stjerneklassifisering på klassifisering.no

Bilde: Dagbladet