REKORD RUNDT NORDPOLEN

0
691


For første gang i historien har en seilbåt kommet gjennom både Nordøst- og Nordvestpassasjen i løpet av en sesong. Med det er et nytt kapittel i polarhistorien skrevet.

23 juni (sankthanskvelden) heiste Thorleif Thorleifsson og Børge Ousland seil, og la ut fra Frammuseet i Oslo med sin 31 fot stor glassfiber trimaran “Northern Passage”. De seilte opp norskekysten til Murmansk og derfra videre gjennom Nordøstpassasjen til Point Barrow i Alaska.

8. september seilte de fra Point Barrow mot Canada og Nordvestpassasjen. I går kveld nådde de Lancaster-sundet, som markerer den østlige delen av Nordvestpassasjen.

Dramatiske endringer
– Det er de dramatiske endringene i isforholdene de siste årene som har gjort det mulig å seile gjennom begge passasjene i løpet av en kort arktisk sommer. På Amundsens tid ville samme distanse tatt fem-seks år, som en følge av langt vanskeligere isforhold. At årets ekspedisjon har vært mulig å gjennomføre med en liten seilbåt av glassfiber, viser hvor dramatiske endringene har vært og  hvor raskt isen smelter, sier Børge Ousland.

Havisen er motoren
Enkelte steder utenfor Point Barrow har havtemperaturen vært oppe i hele 11 grader. At isen raskt forsvinner fører til ytterligere endringer i klimaet og den økologiske balansen. Mer åpent hav, som har en mørk farge, absorberer mer varme enn snø og is, som reflekterer sollys. Dette fører til at mer solvarme opptas av vannet, som igjen fører til ytterligere temperaturøkning. Selv om økningen er regional, virker den inn på hele jordens klima. I tillegg øker sannsynligheten for at Grønland og de store isbreene på land smelter. Dette vil i så fall kunne bidra til at havnivået stiger.
En annen alvorlig konsekvens av at havisen forsvinner er at dyrelivet ikke rekker å tilpasse seg. Til det skjer endringene altfor raskt. Havisen er selve motoren i næringskjeden i Arktis. Når den forsvinner endres også den opprinnelige flora og fauna. Sel, isbjørn og en rekke fuglearter får mindre og mindre områder å finne næring til å leve på.

Internasjonalt team
Med på ekspedisjonen har foruten Børge Ousland (ekspedisjonsleder) og Thorleif Thorleifsson (skipper) vært Stanislav Kostyashkin fra Russland og Vincent Colliard fra Frankrike. Seilasen har foregått med vind og seil som eneste hjelpemiddel, men i ekstra tett skruis  og ut og inn av havner har de hatt hjelp av en liten 10 hk påhengsmotor. Ekspedisjonen er en av de mest miljøvennlige av sitt slag. I tillegg til den  sportslige bragden ved å seile begge passasjene, har Thorleif og Børge et sterkt miljøengasjement.

Sterkt eksempel
Men seilasen er ikke over enda. Etter et kort opphold i Pond Inlet, fortsetter seilasen mot Grønland og derfra videre hjem til Norge, for å fullføre jordomseilingen av Arktis.
– Med vår ekspedisjon ønsker vi å være et sterkt eksempel på hvor store endringene i Arktis er og hvor raskt de skjer. Vi ser frem til å bearbeide det store film- og billedmaterialet vi har tatt underveis, sier Børge Ousland.

Foto: Eric Brossier