LUFTSKIP TIL NORGE

0
2502

Et klassisk norsk eventyr, sier Svein Lomheim. Sammen med Julian Benscher, eier av SkyShip Services i USA har de startet firmaet Jotneskip AS her i Norge. Målet er å ta et av Benscher sine luftskip til Norge, og tilby sightseeing turer på ulike steder i Norge i løpet av sommerhalvåret. I tillegg skal det gjennomføres en omfattende norgesturne i den samme perioden for en annonsør som skal ha logoen sin på luftskipet.

Distriktsprodukt som gir arbeidsplasser
Luftskipet er av typen Skyship 600, tar 12 passasjerer, og passer godt til de distrikter som ønsker å satse på turisme. Lydmessig er dette et stille luftskip. Til mannskap benyttes 20 personer hvor hele 16 av dem er ufaglærte som bistår ved avgang og landing. Som landingsplass bruker en gjerne bondegårders uteareal, og parkert festes det til en mobil mast og luftskipet vil rotere rundt denne med vinden uten at det når bakken. Mannskapet har 25 års erfaring og er amerikansk, men opplæring av norske ansatte er planlagt å starte allerede ved første sesong.

Miljøluftskip som fremmer kulturarven
Vi får plass til mange luftskip i Norge om vi tar utgangspunkt i antall flygende skip vi finner i eventyr eller vikingtidens norrøne mytologi, sier Lomheim. Men faktum er at dess flere luftskip vi bruker innenfor masseturismen, jo mer bevarer vi faktisk naturen. I tillegg bruker luftskipet en brøkdel av den drivstoffmengden som fly og helikopter gjør. Luftskip blir et samfunnsøkonomisk redskap, for der man ligger luftskipet, der vil turister komme. Og hvor man ligger luftskipet kan nær sagt være overalt, for Norge har veldig mye flott natur. Luftskipturer generelt er kjent som ”den mest spektakulære og eventyrlige reiseopplevelsen”. Så når vi i tillegg ligger reisen gjennom norske fjorder, daler og fjell, så blir dette er unikt produkt av den helt sjeldne sorten.

Opplevelsen av å fly
Det er som et flygende skip som seiler sakte gjennom luften. Enkelt sagt, kan man sammenligne med en badeball under vann som vil hele tiden presses opp av vannet. På landjorden er det et hav av luft vi har rundt oss. Kapteinen om bord har ballastanker med luft som sørger for at det vanligvis mye lettere luftskipet nå veier like mye som omgivelsene. Uten ballastankene ville luftskipet fortsatt opp til 3000 meters høyde hvor luften er så tynn og veier så lite at en oppnår ny likevekt mellom luftskipet og omgivelsene. Så om vi slår av motorene, så henger vi like godt i luften fortsatt. Parkert, og faller ikke ned av den grunn. Farten ligger normalt rundt 50km/t og man åpner gjerne vinduer og beveger seg rundt. Turbulens er egentlig er bølger i luften og om bord gynger det sakte fordi dette er et flygende skip. Sikkerhetsmessig har dagens luftskip de samme krav som gjelder for alle passasjerfly. Og heliumet som benyttes er verken brannfarlig eller skadelig for mennesker. Selv med hull på størrelse med en fotball på det mest kritiske stedet vil det gå mange minutter før luftskipet måtte ha landet. Men mange forveksler moderne luftskip med varmluftballonger med samme utseende, men disse har kontrollerte krasjlandinger som en del av landingsmanøveren.