travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Nyheter

«LOST IN TRANSLATION»

Front Utvenidig
Selbusjøen Hotell & Gjestegård er blant de hotellene som klassifisert av Norsk Hotellklassifisering.

Arbeidet med å få etablert et stjernemerkingssystem for hoteller i Norge går tregt. Norsk Hotellklassifisering etablerte et transparent og kostnadseffektivt system i 2007 og fikk med seg nærmere 70 hoteller. Systemet måler standard og omfang av serviceytelser på hotellet og er basert på objektive kriterier harmonisert med det som brukes i resten av Europa. Men dette var ikke godt nok for store deler av hotellnæringen og myndighetene. De ønsket et system som måler kvalitet. Myndighetene har derfor brukt vel kr. 10 mill på å utrede og implementere et alternativt statlig system, QualityMark Norway. Etter snart 2 års drift har systemet fått med seg 5 hoteller og millionene renner fortsatt ut.

Som de fleste av oss har erfart er kvalitet subjektivt og basert på gjestens forventninger og ståsted. Noen synes en fjellhytte med utedo gir god kvalitet hvis maten er god og vertskapet er hyggelig. Andre mener at høy standard på rommene og en « a la carte»-restaurant» er tegn på god kvalitet.

I Europa har HOTREC, paraplyorganisasjonen for de nasjonale hotell- og restaurantorganisasjoner, utviklet et felles europeisk klassifiseringssystem, Hotelstars Union. 15 land er med i dette. Hadde norske myndigheter kikket nærmere på dette arbeidet og f.eks. det tyske klassifiseringssystemet, ville de oppdaget at systemene fokuserer på standard og omfang av serviceytelser. Enten er noe «lost in translation», eller så har de norske utrederne begitt seg ut på en vidløftig ørkenvanding hvor det blir vanskelig å få målet for øye. Resultatet er at flere hotellkjeder og politikere nå ønsker å få avviklet hele ordningen.

Hotellklassifisering skal gi gjestene et objektivt grunnlag for å vurdere alternativer. Særlig når man ikke er lokalkjent er dette viktig. I Europa er hotellklassifisering utbredt og utenlandske turister i Norge stiller i økende grad spørsmål om hvorfor mange norske hoteller ikke har stjerner. Hoteller som er med hos Norsk Hotellklassifisering roses av gjestene fordi de er klassifisert og blir i mange sammenhenger foretrukket.

Den sittende regjering har stor tro på statlige løsninger og det er vel grunnen til at de har holdt liv i QualityMark Norway så lenge. Snart er det valg og det er ønskelig at vi nå får en regjering som er opptatt av å finne gode praktiske løsninger, gjerne i kombinasjon med private, som virker etter intensjonene og er kostnadseffektive. Selv om Norge er et rikt land, behøver vi ikke å sløse. Reiselivet i Norge ville vært langt bedre tjent med at millionene ble brukt på bedre infrastruktur og kompetanse.

 

LEAVE A RESPONSE