travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Reise

ILLUSJONISTENE

fawltypic8Nordmenn flest har det bra og har en velstand uten historisk sidestykke. Vi reiser på lengre ferier flere ganger i året og tillater oss å bruke penger på fritidssysler som tidligere var utenkelig for de fleste.

Når vi er i utlandet, og spesielt i lavkostland, velter vi oss i en luksus som vi sjelden kan tillate oss her hjemme. På utenlandsreiser velger vi 4 og 5 stjerners hotell, melder turoperatørene. Nordmenn er blitt godt vant.

Det er også en alminnelig oppfatning at hotellstandarden  i velstands-Norge generelt er høy, og mange hotelleiere mener selv at deres hotell ligger i 4 stjerners-sjiktet. Men hva betyr så det? Hotellstjerner er en slags varedeklarasjon som på en enkel måte forteller deg hva du kan forlange av hotelloppholdet. Kikker vi på kriteriene til Norsk Hotellklassifisering er kravet til 4 stjerner at det er et fullservicehotell med meget god romstandard. Dette inkluderer bla:

– A la carte restaurant

– Dobbeltrom minst 20 m2. Enkeltrom minst 16 m2.

– Meget høy rengjøringsstandard

– Tilfredstillende vedlikehold

– Tilbud om frokostservering på rommet

– Internettadgang på rommene.

– Vannkoker på rommet

– Minibar på rommet

– Sortiment av minst 4 toilettartikler på badet

– Badeværelse kan oppvarmes til minst 21 C (gulvvarme))

– TV med fjernbetjening og internasjonale kanaler samt filmkanal

Enkelte hotelleiere, med Stordalen i spissen,  mener at hotellstjerner ikke er viktig, men har likevel valgt å gi egne hoteller egendefinerte stjerner på BookNorway. Et stort paradoks, uttalte adm.dir. i NHO Reiseliv, Knut Almquist, da den nasjonale bookingportalen ble lansert høsten 2011.

Matvareprodusenten Findus skulle sikkert gjerne også være uten varedeklarasjon på Lasagnen når det oppdages hestekjøtt i stedet for det oppgitte oksekjøttet. Hensikten med både varedeklarasjonen og hotellstjernene er at kunden skal vite hva han/hun får og betaler for. Og blir oksekjøtt byttet ut med billigere hestekjøtt, kan kunden klage og til og med få pengene tilbake.

Neste gang du overnatter på et 4 stjerners hotell i Norge som ikke er klassifisert, kan du sjekke om det tilfredstiller kriteriene til Norsk Hotellklassifisering.  Og hvis ikke, har du kjøpt en illusjon,  og du har ingen klagerett.

LEAVE A RESPONSE