HANEN PÅ NYE VEIER

0
449

Bygdeturisme og lokal mat er etterspurt og HANEN – interesseorganisasjonen for bygdeturisme, gardsmat og innlandsfiske i Norge – har stor aktivitet for tiden. Ikke før er den nye katalogen – Norske Bygdeperler 2012-2013 – klar for distribusjon, så setter man i gang med møtebørs for å gjøre næringslivet klar hvor velegnet bygdeperlene er for kurs og møter.

Samtidig vil man også gjøre kjøkkensjefer og hele restaurantbransjen pluss butikkene klar over at gardsmat og lokalmat (som her kalles Smaksperler) er noe de absolutt bør tilby sine kunder – for dette vil de ha! Og som fundament for det hele ligger at de som produserer og tilbyr bygdeturisme og gardsmat, er noen skikkelige optimister – samtid som de er realister!

–       Den nye katalogen – Norske Bygdeperler 2012-2013 – presenteres nå av HANEN. Den inneholder om lag 200 bedrifter innen bygdeturisme og gardsmat over hele landet. Katalogen er trykket i 40.000 eksemplarer og er på norsk, engelsk og tysk i samme katalogen. Den ligger også som pdf på www.hanen.no  hvor man både kan bla i katalogen og bestille den, forteller prosjektleder Nadja Hartikkala i HANEN. Katalogen har en mengde opplysninger som man har stor nytte av når man skal reise rundt i Bygde-Norge. Nytt av året er at man har tatt i bruk QR-kode for å komme lette til HANENs mobilsider fra en smart-telefon. Dessuten setter mange stor pris på at alle bedriftene har GPS-informasjon, sier Hartikkala.

–       Det er salget man lever av, og HANEN skal hjelpe sine medlemmer å tjene penger, sier Bernt Bucher Johannessen som er ny daglig leder i HANEN. Derfor må HANEN være aktiv på markedssiden samtidig som man taler næringens interesser i en rekke sammenhenger i forhold til myndighetene. Denne vinteren og våren er vi til stede med bl.a. vår nye katalog, på Grüne Woche i Berlin kommende uke. Vi er også til stede på noen messer og andre markedsarrangementer rundt om i landet i løpet av året. Vi jobber tett sammen med pressen for å gi det norske folk best mulig informasjon om de flotte mat- og drikkeproduktene og de flotte opplevelsen vi har her i vårt eget land. Og vi satser også sterkt på en egen møtebørs hvor de som har tilrettelagte tilbud for kurs og møter rundt om i landet, får møte næringslivet, organisasjoner, offentlige etater og event-selskapene. I tillegg har vi en møtearena hvor tilbydere av mat- og drikke fra Bygde-Norge får møte horeca-næringen (serveringsbransjen) og butikkene som ønsker å profilere lokalmat – mat med særpreg og hvor det følger en historie med. Her vet man hvor maten kommer fra, avslutter Bucher Johannessen.