FREMTIDENS FLYPASSASJER

0
502

Posisjonsbaserte tjenester, integrasjon med sosiale medier, mobile betalinger og push-meldinger. En ny internasjonal rapport beskriver hvordan den mobile teknologien vil endre flybransjen i løpet av de neste fem årene.

Rapporten ”The always-connected traveller”, som Travel Tech Consulting har utarbeidet på oppdrag fra Amadeus, beskriver hvordan flyselskaper de neste årene vil benytte mobile funksjoner for å møte passasjerenes forventninger. Passasjerene vil dessuten i stadig større grad benytte seg av mobile tjenester for hele reiseopplevelsen. Det vil si før selve reisen, på flyplassen, om bord i flyet, på destinasjonen og etter reisen.

Rapporten bygger på intervjuer med flyselskaper over hele verden samt globale data fra nærmere 3000 passasjerer. Hensikten med rapporten er å stimulere til nytenking og innovasjon i reiselivsbransjen.

– Den mobile utviklingen fortsetter å diktere samspillet mellom bedrifter og deres kunder og på hvilken måte bedriftene oppfyller kundenes behov. Utfordringen for reisebransjen er å levere en intuitiv og overbevisende brukeropplevelse, med mobiltjenester som hjelper passasjerene til å få rett informasjon og til å kjøpe det de trenger. Men flyselskapene kan ikke bare flytte nettopplevelsen over til mobilen, og vi oppmuntrer dem til å utforske hva man kan gjøre for å utnytte mobilens unike egenskaper, sier Jesper Söderström, adm.dir. i Amadeus Scandinavia.

Konklusjoner i rapporten

Passasjerene krever stadig mer teknologi
Passasjerer begynner i økende grad å forvente at mobile tjenester skal være tilgjengelige i flybransjen. I dag bruker 16 prosent sin smarttelefon til å bestille reiser. Tallet stiger til 18 prosent blant 18–35-åringer og til 33 prosent blant passasjerer som reiser mye.

Asiatiske og nordamerikanske flyselskaper på topp
De fleste flyselskaper over hele verden tilbyr grunnleggende mobiltjenester for flytider, innsjekking og informasjon ved forstyrrelser i flytrafikken, men asiatiske og nordamerikanske flyselskaper tilbyr mange flere typer mobiltjenester enn flyselskaper i Europa og Latin-Amerika.

Flere mobile tilleggstjenester
I løpet av det kommende året vil flyselskapene bli flinkere til å selge tilleggstjenester over mobilen. Ekstra bagasje, forhåndsbestilling av mat på flyet og setereservasjon er noen av de tjenestene vi vil se mer av. Det gir økt inntektsmulighet og gir flyselskapene anledning til å skille seg ut fra konkurrentene.

Avanserte mobile tjenester
Flere flyselskaper tilbyr push-meldinger for å informere passasjerene i sanntid om flystatus og oppdateringer om bagasje. Posisjonsbaserte tjenester, mobile betalinger og push-meldinger er noe som flyselskapene må begynne å bruke for å kunne tilby kundene den beste servicen. Rapporten viser at 40 prosent av dagens reisende ville benytte seg av lignende mobile tjenester hvis de var tilgjenglige.

Alle flyselskapene som ble forespurt, undersøker muligheten for å bruke mobile betalinger ved bestillinger og tilleggstjenester. Dette gjelder spesielt for utviklingsregioner der mobile betalinger betraktes som et sikkert og langsiktig alternativ til kontanter. Posisjonsbaserte tjenester og integrasjon med sosiale medier er også høyt prioriterte

SHARE
Previous articleGOLF ER SUNT
Next article“TAKE DAT”