EVENTER SKAL LØNNE SEG

0
2020

Eventindustrien i Norge vokser raskt og omsetter for  flere milliarder kroner hvert år. Men for at den som betaler skal hente hjem investeringen er det viktig å forstå hva som setter spor hos målgruppen. Kravene til effektive event burde være like høye som til effektive reklamer. Eventbyrået Inspiration har skrevet en håndbok som skal hjelpe bedriften å sikte høyere.

Titusentalls nordmenn deltar årlig på internasjonale kongresser, møter og andre eventer rundt omkring i verden. Her hjemme i Norge er event sammen med sponsing den disiplinen av alle markedsføringsinvesteringer som vokser mest, i følge Institutt for reklame- og mediestatistikk. Dessuten omsetter internasjonale møter og arrangement for mange milliarder årlig, hvor nesten 100 prosent utgjør ren nettoeksport.

–          Seks utenlandske deltagere gir like mye eksportgevinst som en SAAB. Eventindustrien er altså utrolig lønnsom, men for at et event skal gi maksimal uttelling for den som arrangerer det må fokuset være på at deltagernes opplevelse blir upåklagelig og minnesverdig på riktig måte, sier Jonas Bodin, grunnlegger av Inspiration.

Event – Hvor vanskelig kan det være?
For å understreke viktigheten av å arrangere et strategisk velplanlagt event har Inspiration laget en håndbok som heter ”Event- Hvor vanskelig kan det være?”. Håndboken er en hurtigguide til møtekommunikasjon og opplevelsesmarkedsføring og inneholder grunner, snarveier samt noen fallgruver i kunsten å gjennomføre et fremgangsrikt event. Inspiration vil med denne boken gjøre oppmerksom på at det kreves mye kunnskap for å lykkes med et event.

–          Vi vil vise at event ikke en en happening ved den lokale nærbutikken eller en personalfest, det er så mye mer. Det er ikke en kostnad, men en investering for å oppnå bedre business. Eksempelvis kan et vellykket event for de ansatte raskt resultere i mindre personalomsetting og mer forståelse for bedriften, som igjen kan lede til bedre salgstall, fortsetter Jonas Bodin.

For å skape et gjensidig fremgangsrikt event må man finne målgruppens lidenskap og sette deres  opplevelse i første rekke. Et eksempel som tas opp i boken er at det er forskjell på å få prøvekjøre en bil og å se en reklamefilm om den. Det handler altså om å finne det lille ekstra som gjør at eventet skaper merverdi og en dypere relasjon med deltagerne.

Boken er gratis og om du ønsker boken tilsendt kan du sende en mail til ina@inspiration-event.com