DET HANDLER OM STANDARD

0
548
Britannia Hotel i kongressbyen Trondheim er klassifisert av Norsk Hotellklassifisering.
Som et forbilledlig eksempel er Britannia Hotel klassifisert av Norsk Hotellklassifisering.

Alle bruker stjerner når de skal beskrive standarden på et hotell. Få begrep er så innarbeidet i folks språkbruk. De fleste har også en klar formening om hva stjernene forteller og hva du kan forvente.

Derfor handler stjerneklassifiseringen om å kartlegge hvilken standard et hotell har. Hva er størrelsen på rommene, hvordan er de utstyrt, hvilke servicetilbud finnes og hvor godt er vedlikeholdet og renholdet?  Er hotellene stjerneklassifisert kan gjestene på et objektivt grunnlag gjøre gode valg blant de mange tilbudene.

I motsetning til øvrige  Europa er få hoteller stjerneklassifisert i Norge. Norsk Hotellklassifisering har arbeidet aktivt for å få til en nasjonal ordning siden 2007, men desverre har oppslutningen og begeistringen vært avtagende. Antageligvis fordi manglende klassifisering har få konsekvenser.

Alle hotellbookingsystemer på nettet, som hotels.com, booking.com og Tripadvisor bruker hotellstjerner som referanse for gjestekommentarene. Her oppgir også norske hoteller stjerner, selv om de ikke er klassifisert. Det kan de gjøre fordi Norge ennå ikke har et offisielt hotellklassifiseringssystem.

En får et inntrykk av at hotellene ofte overdriver egen standard og fortreffelighet. Og når de fastsetter stjernene selv, blir antallet ofte høyere enn det det er grunnlag for. Det skaper irriterte gjester og slår selvfølgelig tilbake på hotellet selv. Men enda verre er det at det går utover hele overnattingsindustrien i Norge,  fordi den blir oppfattet som lite seriøs.

Det finnes argumenter mot stjerneklassifisering. Det viktigste argumentet er kanskje at klassifiseringskriteriene kan virke konserverende og motvirke nyskapning i næringen. I en næring som i årtider har slitt med dårlig lønnsomhet  kan nye romkonsepter og driftsmodeller virke fornuftige for å bedre lønnsomheten.  Men da er det viktig at hotellene kommer på banen og deltar aktivt i utformingen av klassifiseringskriteriene,  og ikke fortsettter som nå hvor de seiler under falsk flagg.