DET ENKLE ER OFTE DET BESTE

0
561

Colonialmajor Odd Reitan har i et langt liv kjempet for at det enkle ofte er det beste. Det samme gjorde Apple-gründer Steve Jobs under mottoet “ make it simple”. Norsk Hotellklassifisering, som ble etablert i 2007, ønsket også å gjøre det enkelt for hotellene å bli stjerneklassifisert.

 I dag feirer Norsk Hotellklassifisering(NHK) 5 års-jubileum. For 5 års siden ble det første stjernemerkingsskilt hengt opp på Selbusjøen Hotell & Gjestegård. Det skapte entusiasme og i løpet av året ble 80 hoteller tilmeldt ordningen. Norsk Hotellklassifisering var et resultat av et ønske om å forenkle og minimalisere kostnadene ved det stjernemerkingsssystem som ble brukt i nesten hele Europa.

Men veien videre skulle ikke bli enkel. Til tross for at NHK var etablert, bevilget Regjeringen i 2008 kr. 5 mill til NHO Reiseliv for å utvikle et alternativt system.  Dette førte til at mange satt seg på gjerdet og ville avvente situasjonen. De store hotellkjedene ønsket heller ikke at deres hoteller skulle bli stjernemerket, og kalte stjernemerkingen gammeldags og  kostnadsdrivende. Det har derfor vært 5 magre år for Norsk Hotellklassifisering. Men et tyvetalls pionerhoteller har holdt ut og kan idag stolt vise frem sine klassifiseringskilt.

I 2012 er det uomtvistelig for hotellnæringen at stjernemerking er nødvendig for å selge hotell på Internett. Men et offisielt stjernemerkingssystem er ikke ferdigstilt og synes fortsatt å ha pustevansker. Det offisielle nettstedet for Norsk reiseliv, www.visitnorway.com, har derfor akseptert at hotellkjedene stjernemerker seg selv i mangel av et felles offisielt system. Det blir møtt med undring både her hjemme og i våre naboland.

Norsk Hotellklassifisering lever fortsatt etter 5 magre år. Og det til tross for at velmenende offentlig politikk og pengebruk har ønsket det anderledes. Vi tror det skyldes hotellenes ønske om et enkelt og kostnadseffektivt system.