BADMINTON ER SOMMERSPILLET

0
524

– Nesten hvert femte sommerspill vi solgte i fjor var et badmintonsett. Badminton er campingplassenes sport nummer én.

[cleeng_content id=”727323206″ description=”For å lese mer, må du betale en liten leseravgift.” price=”0.99″]Det er et morsomt spill for hele familien som krever minimalt med forhåndskunnskaper og forberedelser, sier daglig leder Tommy Fredriksen i Biltema.

I fjor solgte kjeden nærmere 25 000 sommerspill og spillsett til nordmenn.

– Nordmenn spiller betydelig mer med racket enn med kuler og piler, ikke minst fordi det er en del racketspill å velge i etter hvert. Det er kjapt og greit å ta med seg et myktennis- eller strandtennissett til stranda, og det koster minimalt, sier Fredriksen.

 

Til OL

Noen tar badminton mer seriøst enn som camping- og strandhygge. Norges Badminton Forbund organiserer over 5000 medlemmer i rundt 100 klubber.

Også proffene har friere tøyler enn i andre idretter.

– Det geniale med badminton er at det ikke finnes noen aldersbegrensninger. Her kan 12-, 30- og 60-åringer spille mot hverandre hvis de er på omtrent samme nivå. Du kan konkurrere i singel eller double. Kvinner og menn kan spille sammen, sier Sophie Thorell i Norges Badminton Forbund.

Badminton har vært offisiell OL-gren siden 1992. Sara Blengsli Kværnø skal til OL i London i sommer, som den første kvinnelige badmintonspilleren fra Norge noen gang.

Kulene kommer

Krokket er annen klassiker som fortsatt er en av bestselgerne blant sommerspillene. Men hittil i sommer ligger spillet et stykke ned på lista over de mest populære sommeraktivitetene.

– Jeg tipper krokket kommer til å klatre på lista utover i juli. I fjor og året før var det blant de mest populære sommerspillene året sett under ett, sier Tommy Fredriksen i Biltema.

Også krokketspillerne har sitt eget forbund. Nylig ble det arrangert norgesmesterskap i grenen golf-krokket.

– Også kulespillene har noe veldig demokratisk ved seg. Alle kan være med, og det gjør dem populære. Nylig tok vi boccia og boule inn i sortimentet vårt, og det har slått veldig godt an, sier Biltema-sjefen.
[/cleeng_content]