travelbusiness.no

møter, reiser og opplevelser

Opplevelser

MØTEPLASS NR.1

Gardermoen er i ferd med å utvikle seg til å bli møteplass nr. 1 i Norge. Det bygges konferanse- og møtefasiliteter over en lav sko. Gammelt utvides og nytt bygges. Men du kan gjøre mer på Gardermoen enn og møtes og bo på hotell.

Litt bortgjemt ligger Forsvarets Flysamling på Sør-Gardermoen. Kjeller og Gardermoen er arnestedet for norsk flyvning, og historien finner du på Flysamlingen på Gardermoen, i et kjempeflottt moderne anlegg. Av en eller annen merkelig grunn valgte Stortinget i sin tid å etablere Norsk Luftfartsmuseum i Bodø – men hvem drar til Bodø for å se på fly?

Jeg trådte mine første barnesko på Gardermoen. Min far var sjef for 335, Luftforsvarets transportskvadron. Min morfar kom fra Målselv i Troms til Kjeller rundt 1914 og ble senere verksmester på flyfabrikken her, og på flysamlingen finner jeg fragmenter av min barndom.

Luftforsvarets karriereveier brakte meg som fireåring nordover til Harstad. På veien opp fløy vi en av Luftforsvarets legendariske Dakotaer, som nå er utstilt på flysamlingen. Sommerene tilbrakte vi på Kjeller hos morfar, tett ved flystripa. Det hele dreide seg om fly. Min far var flyver, min onkel var flyver, min morfar og andre onkel var flymekanikere. Vi bygde modellfly fra morgen til kveld.

Gjennombruddet for norsk luftsfartshistorie kom med 2.verdenskrig. Ved Toronto i Canada etablerte den norske regjering i London en norsk flyskole som utdannet norske flyvere for deltakelse i krigen. Min far kom hit i 1943 og var ferdig utdannet flyver i oktober 1944. Deretter bar ferden til England for opptrening på Spitfire, et av 2.verdenskrigs mest anerkjente kamply, som du også finner på flysamlingen. Heldigvis var krigen på hell, og min far kom uskadd fra det hele.

Flysamlingen starter med en utstilling fra flyskolen i Canada, eller Little Norway, som ble det offisielle navnet. Treningsflyet Fairchild er utstilt og man ser også en tidlig utgave av de såkalte Links, som lærte flyverne å navigere i mørket. Også en utstoppet bjørn, en av tre hentet hjem av Ole Reistad fra Little Norway, som jeg stiftet bekjentskap med i mine unge år i Harstad, hvor de levde noen år.

På flysamlingen finner man en landskapsmodell over den militære delen av Gardermoen. Her ser man den gamle flystripa , kinoen og bebyggelsen. Som treåring hadde jeg greid å krabbe over gjerdet utenfor huset og begynt å gå mot flystripa for å møte min far etter endt arbeidsdag. En flysoldat plukket meg opp midt på rullebanen hvor flere fly var på vei inn. Etter det måtte jeg gå i løpestreng i hagen, til stor forlystelse for mine eldre brødre.

Flysamlingen tar med seg historien fra Kjeller, krigshistorien og etterkrigstiden. Flytypene er kjente fra min fars loggbok. Den starter med Fairchild, Spitfire, Lodestar, Dakota og Mosquito og C119- Flying Boxcar, som desverre ikke er utstilt. Men man finner også Thunderjet og Vampire som var de første jetflyene min far fløy. I tillegg er det flere tyske fly fra 2.verdenskrig.

Jeg minnes et bilde av min far og en kollega avbildet foran en Mosquito på Sola. Min far fløy den siste norske Mosquitoen fra Sola til Kjevik for utrangering, mens kollegaen og senere nabo var over og hentet den første F-104 Starfighter hjem. Og foruten Thunderjetene er det F 104 som dominerer etterkrigsutstillingen på flysamlingen.

Et besøk til flysamlingen vekker mange minner, og jeg tar av og til barna med hit. Foruten å få innblikk i en del av norsk moderne historie kan de boltre seg i cockpiten til et Saab Viggen jagerfly, og det er populært. Jeg synes flysamlingen gir et godt innblikk i norsk flyhistorie og føler på mange måter at den er en del av min oppvekst, som det sikkert er for mange flere.

Du kan lese mer om norsk flyhistorie på flyfabrikken.no.

LEAVE A RESPONSE